Index Nikkei 225 si odepsal 45,83 bodu a den uzavřel slabší přesně o půl procenta na 9157,49 bodu. Nachází se tak nejníže od června 2003. Nicméně širší index Topix o 0,7 procenta vzrostl a uzavřel na 905,11 bodu. Hned na začátku obchodování měl zisk přes tři procenta.
Dnešní obchodování bylo značně rozkolísané a nyní proti sobě stojí dva hlavní faktory. Tím prvním je naděje na přijetí nových opatření na podporu fungování trhů, tím druhým jsou ale přetrvávající obavy z šířící se finanční krize. Investoři se obávají, že krize by mohla stáhnout do recese celou globální ekonomiku.
Centrální banky Spojených států, eurozóny, Británie, Švýcarska a dalších zemí ve středu koordinovaně snížily základní úrokovou sazbu, každá o půl procentního bodu. Japonsko se do programu nezapojilo, protože to už hlavní sazbu má na půl procentu. Koordinovaně s centrálními bankami G7 jednala i Čína, která ale základní úrok snížila v menším rozsahu.
"Jsou zde velká očekávání, ale dokud se nedočkáme něčeho konkrétního, nic pozitivního na trhu čekat nelze," poznamenal šéf dealingu v makléřské společnosti Jujiya Securities Masajoši Okamoto. Ostatní analytici v zásadě souhlasí a připomínají, že i když vláda zasáhne, obavy z dalšího vývoje na trhu nějaký čas patrně zůstanou.
Na devizových trzích se snižoval kurz jenu, který například vůči euru sestoupil ze zhruba tříletého maxima. Vůči australskému dolaru klesl asi z šestiletého maxima. Japonská měna se díky velmi nízkému úročení využívá jako nástroj financování spekulativních transakcí, o které se zvýšil zájem právě po koordinované intervenci centrálních bank.
V závěru obchodování se dolar k jenu prodával za 100,51 JPY, a zpevnil tak asi o 1,3 procenta. Ve středu se dolar ocitl na půlročním minimu 98,60 JPY. K euru o 0,1 procenta oslabil a posunul se na 1,3645 USD, euro k jenu zpevnilo o 1,5 procenta na 137,12 JPY.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
