"Kritéria pro navyšování mezd jsou čím dál více svázána s kritérii produktivity, ať už se jedná o splnění individuálních, týmových nebo podnikových cílů. Inflace sama o sobě již není rozhodujícím důvodem pro navyšování mezd," uvedl konzultant Merceru Petr Boldiš. Průměrný růst platů u společností v České republice se v letošním roce pohyboval mezi pěti procenty až 6,6 procenta a poprvé za několik let tak reálné mzdy vzhledem k inflačním očekáváním neporostou, uvádí průzkum.
Firmy podle průzkumu základní mzdy razantně nenavyšují, spíše se snaží provázat navýšení s variabilní složkou mzdy, která je zpravidla závislá na hospodářském výsledku společnosti. "Tento přístup je samozřejmě i vzkazem zaměstnancům - mzdové nárůsty jsou nerozlučně svázány s ekonomickou situací firmy," uvádí průzkum.
Největší nárůst mezd podle průzkumu mají firmy z odvětví rychloobrátkového zboží nebo farmaceutické společnosti, zatímco výrobní podniky se v navyšování zpravidla řadí k průměru. Výraznější nárůst mezd je pozorovatelný i u pozic, na které firmy nemohou sehnat dostatek zaměstnanců. "Spirála nárůstu mezd se projevuje především v klíčových specializacích, které jsou pro efektivní fungování společnosti nezbytné. Mezi nedostatkové se řadí především řídící pozice v obchodě, marketingu a řízení kvality," dodal Boldiš.
Na rozdíl od zvyšování mezd poskytují podle průzkumu firmy plošně zaměstnanecké výhody; jejich segmentace se ovšem začíná pomalu v ČR prosazovat. Mezi nejpopulárnější benefity patří služební automobil, příspěvek na stravování nebo mobilní telefon.
Průzkumy odměňování Total Remuneration Survey provádí společnost Mercer v 98 zemích celého světa včetně České republiky a Slovenska. V Česku se v letošním roce zúčastnilo průzkumu 131 společností ze sektorů výroby automobilů, služeb, průmyslové výroby, elektrotechniky a hi-tech, rychloobrátkového zboží a farmaceutického průmyslu.



				
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					