Největší elektrárenská společnost ČEZ podle deníku potvrdila, že se ve svých propočtech ohlíží i na nynější krizi, jež způsobila ekonomické ochlazení v Evropě. "Nad cenami teď probíhají velké diskuse, jak to bude přesně, zatím nevíme. Vliv očekávaného zpomalení ekonomiky určitě bereme v potaz," uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Elektřina letos v lednu podražila lidem v průměru o devět procent hlavně kvůli tomu, že regulační úřad stáhl cenu za přenos v sítích. To však pro příští rok podle MfD neudělá. "Pravda je, že ten nárůst bude relativně značný. Čísla ale zatím nemáme," řekl šéf Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Josef Fiřt.
Kromě elektřiny od ledna podraží i teplo, především kvůli růstu cen uhlí. Naopak vzhůru už by podle úřadu neměly jít ceny plynu. Podle Fiřta cena elektřiny roste proto, že všechny primární zdroje, ze kterých se vyrábí, podražily. Dalším důvodem je, že elektřiny není dostatek. Obchodníci si ji proto chtějí zajistit včas a někteří jsou ochotni za ni platit víc, než kolik by to muselo ve skutečnosti být, míní Fiřt. Do ceny se podle něj promítnou také investice do posílení vedení, do kterého společnosti ČEZ, E.ON i Pražská energetika letos poměrně hodně investovaly.
"Pro příští rok jsou domácnosti částečně chráněny, a to díky Pražské energetické burze," řekl MfD Fiřt s tím, že loni se na ní prodávala elektřina společně na letošní i na příští rok.
Cena na rok 2009 se pohybovala mezi 57 až 59 eury za megawatthodinu, což bylo zhruba o deset procent více než cena pro rok 2008. Nyní je tržní cena na rok 2009 přes 70 eur, v létě prolomila i hranici 90 eur, tedy byla o třetinu vyšší, vysvětlil Fiřt.
Podle něj se obchodníci mohli rozhodnout, zda elektřinu pro rok 2009 prodají, nebo podrží. "My jsme požádali ČEZ a další společnosti, aby tu levnější, dříve nakoupenou elektřinu držely a neprodávaly ji, a tak ochránily příští rok zákazníky, což ony také udělaly," řekl šéf ERÚ. Doplnil, že část elektřiny firmy musely dokoupit za vyšší tržní ceny, takže určitý vyšší růst ceny od ledna bude. "Ale rozhodně ne o 20 procent, jak se o tom třeba v létě mluvilo," řekl dnešní Mladé frontě Dnes Fiřt.



				
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					