Čeští dodavatelé zatím podle studie firmy stále disponují značnými konkurenčními výhodami, které spočívají v jejich know-how, schopnosti inovovat a v zavedené pozici na trhu. Je však možné, že by za současných podmínek mohli z nákladových důvodů brzy začít zaostávat za zeměmi jako jsou Rumunsko, Ukrajina nebo Rusko.
Přesunu automobilových výrobců na východ podle odborníků nahrává situace v Rusku, kde se na rozdíl od dalších velkých trhů očekává v příštím roce růst. "V případě, že hlavní automobiloví výrobci budou pokračovat s výrobou v Rusku, je z hlediska logistiky přirozené, že se dodavatelé přesunou co nejblíže k zákazníkům," uvádí studie.
"Prudký nárůst cen materiálů a energií v uplynulých dvou letech obrátil pozornost automobilových výrobců a jejich dodavatelů na ziskovost," uvedl partner Ernst&Young pro restrukturalizace podniků Michael Weimar. Výrobci jsou podle něj nyní nuceni optimalizovat nákladovou strukturu nejen v důsledku nárůstu cen vstupů, ale i kvůli předpokládanému poklesu objemu prodejů v příštím roce. "Dodavatelé tak budou zřejmě nadále zvažovat další přemístění výroby ze západní do východní Evropy, aby se s těmito výzvami vyrovnali," dodal.
Problémy v automobilovém průmyslu začaly ve Spojených státech, aby v krátké době zasáhly také trhy ve Velké Británii, Španělsku a Německu. Snížení objemu výroby a v některých případech i propouštění zaměstnanců způsobené poklesem poptávky oznámila v posledních týdnech řada evropských automobilek, včetně českých. Krize má dopad zejména na prodej aut vyšších tříd. Vývoj kurzu koruny vůči euru, větší konkurence a koncentrace českého a slovenského trhu však vedou také ke snižování cen malých aut.
Příkladem dopadu krize v Česku může být současné týdenní zastavení výroby ve Škodě Auto nebo oznámení o propuštění dalších 300 lidí v jihlavském výrobci čerpadel Bosch Diesel.



				
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					