Pokles výrobních cen byl ale i tak v září výraznější, než se čekalo. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru odhadovali, že ceny se sníží jen o 0,1 procenta a roční míra inflace bude činit rovných osm procent.
Za poklesem výrobních cen je zlevnění potravin a ropy. Vývoj naznačuje, že inflační tlaky se rychle snižují, což usnadní rozhodování Evropské centrální bance (ECB). Ta se bude moci věnovat podpoře hospodářského růstu a patrně co nejdříve sníží úrokové sazby.
Ceny energií proti srpnu klesly o 0,9 procenta, především díky výraznému propadu cen ropy na světových trzích. Zatímco v polovině července se americká lehká ropa WTI prodávala za více než 147 dolarů za barel, do září klesla pod 100 dolarů. Levnější je i zboží denní spotřeby.
V meziročním srovnání je ale energie stále o hodně dražší. V září činil cenový nárůst 20,3 procenta ve srovnání s meziročním růstem v rozsahu 22,6 procenta v srpnu. Meziroční cenový růst u zboží denní spotřeby zpomalil na 3,4 ze 4,1 procenta.
Ceny výrobců jsou jedním z prvních indikátorů inflačních tlaků. Jejich růst, pokud jej přes pokles ziskových marží nejsou schopni absorbovat maloobchodní prodejci, se totiž nakonec promítne do vyšších nákladů u spotřebitelů.
Evropská centrální banka chce udržovat roční inflaci v zemích eurozóny těsně pod dvěma procenty. Od léta, kdy inflace vystoupila ke čtyřem procentům, tlak na růst cen díky zlevnění ropy značně polevil a v říjnu už byla inflace kolem 3,2 procenta. ECB před pár dny uvedla, že by na příštím jednání bankovní rady mohla snížit sazby.
V současné době je základní úrok v eurozóně 3,75 procenta, kam jej banka snížila začátkem října v rámci koordinované intervence centrálních bank po obou stranách Atlantiku. Nejbližší schůzka bankovní rady ECB se koná tento čtvrtek a podle analytiků na ní ECB sníží úroky o půl procentního bodu.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					