"Trend je takový, že v průměru tržní nájemné stagnuje nebo klesá. Tento trend se pravděpodobně nebude výrazně měnit," řekl prezident Asociace realitních kanceláří ČR Jaroslav Novotný. Stagnace nájemného se podle Radima Koliby z realitní kanceláře Hot Reality Plus bude týkat většiny krajských měst a Prahy. "Největší propady budou tak jako dosud u větších bytů," podotkl. Pokles tržního nájemného prý může v průměru činit až sedm až deset procent.
Například dvoupokojový byt v panelovém domě na pražském Proseku se podle Koliby minulý rok pronajímal i s poplatky za 11.500 korun. Nyní je to prý již zhruba o 800 korun méně. Ještě výraznější pokles nastal podle šéfa Hot Reality Plus u pronájmů rodinných domů. Například novostavba o pěti pokojích v Nebušicích u Prahy, která se v roce 2007 dala pronajmout za 35.000 korun, se v současnosti pronajímá za 27.000 korun.
Zájem o bydlení v nájmu se podle některých odborníků kvůli krizi již nyní zvedl a je prý pravděpodobné, že tento trend bude dále sílit. "Zaznamenáváme více než desetiprocentní nárůst poptávek," řekl generální ředitel Českomoravské realitní Petr Vosmík. Značně podle něj klesá počet lidí, kteří mohou získat hypotéku. Úměrně tomu prý stoupl zájem o nájemní bydlení.
"Důvodem může být v této nepřehledné situaci například strach z neschopnosti v budoucnu splácet hypoteční úvěr," poznamenala k vyššímu zájmu o nájemní bydlení Jitka Horňáková z DEVO Group. Podobný názor sdílí také Koliba. "Finanční krize v sobě může nést faktor nejistoty, kdy lidé na čas odkládají investici do vlastního bydlení. Samozřejmě, ale někde bydlet potřebují a prodloužení nájemního vztahu je jedna z možností," řekl. Lidé v Česku však budou podle Horňákové vždy dávat přednost před pronájmy vlastnímu bydlení.
Ve vlastním domě nyní žije podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu téměř 40 procent a v bytech v osobním vlastnictví 20 procent domácností. Nájemního bydlení nyní využívá 23 procent domácností, v družstevních bytech jich žije 12 procent.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					