"Naším cílem bylo, aby nedošlo k omezení dopravní obslužnosti," vysvětlil nárůst náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Vláda by zákon, jehož platnost slibovala od ledna příštího roku, měla projednat v pondělí. "Materiál se na jednání nedostal, protože bychom to vše nestihli," uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček, proč vláda kamiony odsunula na další jednání.
To, že nejde o zásadní restrikce, podle MfD dokumentuje postoj autodopravců. Zatímco dosud proti všem návrhům brojili, poslední verze je prý nechává chladnými. "Výjimek je tolik, že dopady zákazu budou minimální," uvedl tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.
Návrh například obsahuje bod, který povoluje v době zákazu přepravu věcí pro zajištění nepřetržité výroby. Zda jde o paliva pro továrny nebo blatníky pro automobily, už návrh dál nedefinuje. "Při takových výjimkách můžeme omezení rovnou zrušit," naznačil Rostislav Plachý z ředitelství dopravní policie. Podle něj by byl účinný takový zákaz, který by bral v úvahu především hustotu dopravy. "Špičky jsou přece jasné - pátek odpoledne, sobota dopoledne a neděle odpoledne," dodal.
Zákaz by podle návrhu neplatil například pro přepravu zboží podléhající rychlé zkáze, pro přepravu odpadu včetně nebezpečného odpadu nebo pro přepravu pohonných hmot k zásobování pump a zemědělských družstev.
Novinkou vládního návrhu je také rozšíření zákazu z dálnic a silnic 1. třídy na všechny komunikace. Chce tak zamezit případnému objíždění "zakázaných" tras po silnicích nižších tříd, uvedl deník.
Konkurenční návrh omezení jízd kamionů poslankyně Strany zelených Věry Jakubkové počítá s pátečním zákazem pouze přes prázdniny. Po zbytek roku chce kamionům v pátek odpoledne zvýšit mýtné. Sněmovna se k zákonu, pro který má mít poslankyně vyjednanou podporu napříč stranami, v pátek nedostala.
Stejně jako vládní verze, tak i Jakubkové novela počítá s rozšířením počtu výjimek. "Půjde třeba o odtahy aut, výjezdy k nehodám, haváriím, opravám a podobně," uvedla Jakubková. Výjimky by ale na rozdíl od vládního návrhu měly být zpoplatněné, a to podle délky období, na jaké budou uděleny, napsala dnešní Mladá fronta Dnes.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					