"Pokles veřejných dražeb souvisí s poklesem počtu prohlášených konkurzů a dále se skutečností, že objem majetku úpadců stále klesá," řekl ČTK mluvčí ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Jan Štoll. Majetek z konkurzní podstaty zkrachovalých firem se často prodává ve veřejné dražbě.
Proti stejnému období loňského roku klesla letos od ledna do konce září o 19 procent na 6,1 miliardy korun také celková hodnota draženého majetku. O 15 procent se propadla také částka, která se dražbami získala; za prvních tři čtvrtletí činila 2,4 miliardy korun.
Dobrovolných dražeb se od ledna do září uskutečnilo 1672, to je meziročně o osm procent méně. Nedobrovolně se dražilo ve 223 případech, to představuje pokles o devět procent.
Za dlouhodobý pokles výsledků veřejných dražeb může podle předsedy České asociace dražebníků (ČAD) Miloslava Olivy nekoncepční přístup ze strany státu. Na MMR se prý zastavila příprava nového věcného záměru zákona o veřejných dražbách, ministerstva nedraží svůj majetek prostřednictvím veřejných dražeb. Vliv má údajně také stále malý objem majetku draženého podle insolvenčního zákona, mimo veřejné dražby se prý stále vydražují také například umělecká díla.
"Snižuje se tak i počet dražebníků, kteří mají zájem o dražební činnost," řekl ČTK Oliva. Meziročně jich prý letos opustily profesi již desítky. "Dražebníci nechtějí platit pojistky, protože neví, co s nimi bude," dodal šéf ČAD.
Ministerstvo však s tvrzením o snižujícím se počtu dražebníků nesouhlasí. "Podle údajů MMR počet dražebníků neklesá, nýbrž roste. Za letošní rok dostalo MMR dosud celkem 29 žádostí o vydání stanoviska pro nové dražebníky, z nichž bylo vydáno již 19 souhlasných stanovisek. Za stejné období bylo zrušeno pouze 16 živnostenských oprávnění na stejnou činnost," uvedl Štoll.
Zájem o veřejné dražby jako údajně nejprůhlednější způsob zpeněžení majetku se prý MMR snaží zvýšit pořádáním seminářů pro krajské samosprávy, ale také města a obce.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					