"Já s tím samozřejmě počítám," řekl náměstek českého vicepremiéra pro evropské záležitosti Marek Mora, který se v pátek a sobotu zúčastnil jako pozorovatel washingtonské schůzky G20 sdružující nejvýkonnější a nejrychleji se rozvíjející ekonomiky světa.
Při přípravě příštího summitu G20, který by se měl na úrovni šéfů států a vlád uskutečnit pravděpodobně v dubnu, bude Česká republika využívat aparát Evropské komise a těsně spolupracovat s Británií, která bude v té době předsednickou zemí G20.
Podporu a pomoc české straně už přislíbil na sobotní tiskové konferenci ve Washingtonu francouzský prezident Nicolas Sarkozy, od jehož země převezme Česká republika 1. ledna evropské předsednictví. Díky francouzské vstřícnosti i ochotě španělské delegace vzdát se jednoho místa ve své sestavě se také Mora mohl sobotního summitu zúčastnit.
Skupina G20 na summitu ve Washingtonu vyjádřila odhodlání ke společnému postupu v boji s hrozící světovou hospodářskou krizí, stanovila zásady regulace finančních trhů a reformy finančních institucí a podpořila volný obchod.
Skutečnost, že klíčové světové ekonomiky si uvědomují váhu současné situace, že na ni chtějí reagovat a předejít negativním dopadům je podle náměstka Mory důležitá i pro Českou republiku.
"Naše ekonomika je nesmírně otevřená a integrovaná se zahraničím. Mezi 70 až 80 procenty našeho hrubého domácího produktu závisí na vývozech nebo dovozech. To znamená, že vše, co se děje v zahraničí, nás enormně zajímá," řekl. Podle něho není na místě propadat iluzím, že se nynější situace české ekonomiky nedotkne. "Česká republika jako celý svět bude samozřejmě krizí postižena," domnívá se Mora.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					