Sokolovská uhelná je nejmenší tuzemskou uhelnou společností. Patří několika soukromým vlastníkům. Zákon o veřejných zakázkách, kterým se běžně řídí jen státní správa a samospráva a další státní instituce, se na ni ale vztahuje stejně jako na ostatní hornické firmy.
Proto musí společnost na každou větší zakázku vypisovat řádné výběrové řízení podle zákona. Sokolovská uhelná to v tomto případě udělala, tendr ale podle antimonopolních úředníků nebyl zcela v pořádku. ÚOHS zjistil, že firma neposkytla některým zájemcům o zakázku včas zadávací dokumentaci a neumožnila všem uchazečům ve vymezené době prohlídku místa, kde se měly opravy provádět.
Na postup zadavatele si u úřadu stěžovaly Ostravské opravny a strojírny. Jejich zástupce nechtěla firma pustit na prohlídku, protože k tomu neměli plnou moc. Problém se zadávací dokumentací vysvětlují zástupci Sokolovské uhelné tak, že chybně uvedli termín, do kterého budou zasílat dokumentaci písemně.
Firma mohla dostat i pokutu, v případě této zakázky by mohlo jít podle platné metodiky až o desítky milionů korun. "Vzhledem k tomu, že zadavatel pochybil při dodržení lhůty pro poskytnutí zadávací dokumentace a při umožnění prohlídky místa plnění předmětné veřejné zakázky, pak pro zajištění transparentnosti úřad musel zrušit předmětné zadávací řízení," uvedl v rozhodnutí ředitel sekce veřejných zakázek Pavel Herman. Firma také musí uhradit náklady řízení ve výši 30.000 korun.
Sokolovská uhelná loni vykázala tržby skoro 9,2 miliardy korun a zisk přesáhl 1,5 miliardy Kč.
Předseda ÚOHS Martina Pecina se nechal už několikrát slyšet, že by chtěl hornické firmy z historické povinnosti zadávání zakázek podle zákona vyvázat. Musela by to ale schválit Evropská komise.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
