České firmy napojené na automobilový průmysl již podle regionální ředitelky podnikového poradenství Lucie Teislerové ohlásily první velká propouštění jak svých kmenových, tak i externích zaměstnanců. "To může do budoucna být velký problém, neboť právě automobilky představují jednu pětinu českého exportu," dodala.
Dopady finanční krize podle Anderson Willinger již pociťuje zhruba polovina českých firem. Téměř pětina firem pak uvažuje o snížení stavu pracovníků. Nejvíce se masové propouštění týká automobilového průmyslu.
Dnes oznámila propouštění kopřivnická Tatra, která do března sníží počet pracovníků o 820 lidí. Škoda Auto již snížila počet agenturních zaměstnanců o 1500 lidí a Visteon Autopal propustí během tří měsíců 550 pracovníků. Snižování počtu pracovníků například oznámily i společnosti Brano, Saar Gummi Czech, Bosch Diesel nebo Cadence Innovation.
Celkově by mohlo kvůli finanční krizi přijít o práci celosvětově 20 milionů lidí. Jen v USA se ve třetím čtvrtletí masové propouštění dotklo 1330 firem.
V Evropě sice firmy rovněž propouštějí, ale ne v takovém rozsahu jako v USA. Nejvíce se snižování počtu zaměstnanců týká automobilového průmyslu a stavebnictví. "U částí automobilových výrobců je na vině i jejich vlastnická provázanost s firmami na severoamerickém kontinentě. Evropa se však musí připravit i na možné sociální a ekonomické nepokoje, které mohou doprovázet automobilovou krizi. A ta by byla v porovnání s bankovní krizí nepoměrně větší," podotkla Teislerová.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
