Rusko v současnosti buduje dva nové velké ropovody a vzhledem ke stagnující těžbě ropy a nízkým investicím do odvětví bude pro Rusy obtížné hledat nové zdroje černého zlata. Proto je podle Bartušky pravděpodobné, že pro nové ropovody může v budoucnu použít mimo jiné i ropu, kterou nyní vyváží ropovodem Družba.
Dalším důvodem, proč do Česka v příštích letech nemusí téct ropa z Družby, je podle Bartušky fakt, že se Rusové snaží vést ropovody mimo současné tranzitní země, jako je Bělorusko nebo Ukrajina.
Ropovod Družba je často zmiňován hlavně souvislosti s poklesem dodávek ropy od počátku letošního července, kdy se dodávky dostaly zhruba na dvě třetiny běžně dodávaného objemu.
Vláda se ve spolupráci s ropovodnou společností Mero snaží koupit podíl v ropovodu TAL, který vede ze středomořského přístavu Terst do německého Ingolstadtu, kde na něj navazuje ropovod IKL.
Získání podílu České republiky v ropovodu TAL by ale zřejmě neodstranilo závislost země na dodávkách ropy z Ruska. Zvýšení dodávek ropy přes ropovod IKL by navíc mohlo cenu ropy prodražit, vyplývá z dřívějších vyjádření analytiků pro ČTK. Podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) by však podíl v ropovodu ekonomické výhody přinesl.
Do Česka se ročně dováží zhruba 7,7 milionu tun ropy. Z toho přibližně 5,5 milionu ropovodem Družba z Ruska a 2,2 milionu ropovodem IKL z terminálu v Terstu. Kapacita ani jednoho ropovodu tak není plně využívaná. Podle údajů společnosti MERO může Družbou do Česka proudit ročně až devět milionů tun ropy, z Ingolstadtu až deset milionů tun.
Vlastníkem tuzemských částí ropovodu Družba i IKL a jediným přepravcem ropy do České republiky je státem vlastněná společnost Mero. Hlavním akcionářem firmy je ministerstvo financí, ministerstvo průmyslu se po dohodě s ním podílí na na strategickém vedení společnosti.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
