"Naší snahou je, aby opatření vstoupilo v účinnost co nejdříve," uvedl Jakob. Ministerstvo proto podle něj zřejmě zvolí formu pozměňovacího návrhu a prosadí jej ve druhém čtení na nejbližší řádné schůzi sněmovny. Ta se bude konat pravděpodobně v lednu.
S úvahami o odpočtu daně z přidané hodnoty u podnikatelů při nákupu jakékoliv nového auta přišel v neděli ministr financí Miroslav Kalousek. Změna by měla podpořit automobilový průmysl zasažený finanční krizí.
V současnosti si mohou podnikatelé odečíst DPH jen při nákupu nákladních a lehkých užitkových aut. Prodejci proto v posledních letech začali část osobních aut v provedení kombi a terénních vozů s přepážkou před zavazadlovým prostorem prodávat jako užitková auta. Přepážkou je však možné změnit kategorii jen u vozů, jejichž povolená hmotnost nákladu převyšuje hmotnost posádky.
Stát by mohl kvůli odpočtům DPH u osobních aut přijít teoreticky ročně až o sedm miliard korun. Podle Jakoba ale bude ve skutečnosti tato suma nižší, protože její část se vrátí ve formě vyšších odvodů spojených s provozem aut ve firmách.
Prodejci a výrobci aut i zástupci firem krok ministerstva financí vítají. "Je to skvělý nápad, který možná mohl přijít o něco dříve než v době, kdy ekonomika již zpomaluje," uvedl prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel. Komora podle něj v této věci v minulosti neúspěšně intervenovala. Povedlo se jí však pouze letos prosadit zrušení 1,5milionového limitu pro odpisování firemních osobních automobilů.
Podle manažera pro firemní vozy společnosti GM Southeast Europe Zbyňka Janečka by záměr určitě přispěl k rozhýbání tuzemského prodeje automobilů. "Sníží se pořizovací ceny, zrychlí se lhůty obnovy vozového parku. Stejně tak se všem společnostem plošně sníží náklady na provoz jejich autoparků, což je v tuto chvíli pozitivní," uvedl. Tento stimul podle něj podpoří zpomalující českou ekonomiku. Ta je totiž do značné míry závislá na automobilovém průmyslu.
V ČR se letos od ledna do listopadu prodalo 133.357 osobních aut, což je o devět procent více než loni. Prodej užitkových vozů rostl o dvě procenta na 55.262 automobilů. V samotném listopadu ale prodej užitkových aut firmám kvůli dopadům finanční krize klesl o třetinu.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
