Dohodnutý návrh pokrývá klíčové body plánu, konečné podrobnosti však budou muset být ještě dojednány. Sněmovna reprezentantů by o předběžné verzi plánu měla hlasovat ještě dnes a poslat ji pak k jednání do Senátu. Klíčoví zákonodárci vyzvali prezidenta George Bushe i nově zvoleného Baracka Obamu, aby pomohli získat pro návrh podporu v obou stranách u stále ještě skeptických zákonodárců.
"Tvrdá práce obou stran se vyplatila," řekl k dohodě demokratický senátor Carl Levin z Michiganu, státu, kde je ústředí všech tří amerických automobilek.
Záchranné krátkodobé úvěry by měly umožnit GM a Chrysleru odvrátit do března hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Peníze přijdou, jak navrhovala vláda od začátku, z fondu ministerstva energetiky. Fond byl schválen již v září a byl určen k podpoře vývoje úspornějších a ekologických vozů.
Americké automobilky minulý týden požádaly Kongres o státní úvěrovou pomoc v celkové sumě 34 miliard dolarů, tedy mnohem více než 25 miliard dolarů, o něž žádaly ještě v listopadu. Bush spolu s řadou republikánských zákonodárců vyjadřoval pochyby, zda budou automobilky schopny vůbec dlouhodoběji přežít. Obama se zasazoval o pomoc, zdůrazňoval však, že by měla být podmíněna jejich úplnou restrukturalizací.
Americký automobilový trh je nyní v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních automobilek klesl meziročně o 36,7 procenta.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
