Práva na emise skleníkových plynů mohou v rámci kjótského protokolu prodávat země, které budou produkovat méně skleníkových plynů, než činí jejich kvóty. "Emisní kredity, tzv. jednotky AAU, může ČR prodat díky tomu, že oproti závazku z kjótského protokolu jsou emise CO2 nižší oproti roku 1990 nikoli o osm procent, ale o zhruba 25 procent. Právě rozdíl mezi kjótským závazkem a skutečnou výší redukovaných emisí tvoří počet jednotek, které má ČR k dispozici a může je prodat jiným zemím nebo podnikatelským subjektům, tedy cca 150 milionů," uvedl Kašpar.
Výnos z prodeje těchto kreditů bude příjmem Státního fondu životního prostředí ČR a pomůže financovat úspory energie a instalaci obnovitelných zdrojů energie v domácnostech. MŽP a SFŽP proto podle Kašpara budou moci na začátku roku 2009 otevřít rozsáhlé grantové programy, určené domácnostem na podporu energetických úspor a náhradu vytápění fosilními palivy za obnovitelné zdroje energie. "Očekáváme, že bychom mohli mít už v roce 2009 na tyto účely k dispozici pro české domácnosti až deset miliard korun," uvedl Bursík.
"Světová banka jako správce několika uhlíkových fondů je velmi ráda, že může spolupracovat s českou vládou," komentovala podpis dnešní dohody viceprezidentka Světové banky Katherine Sierrová.
Experti obou stran nyní budou pokračovat v jednáních, která konkretizují přesné parametry obchodu, včetně množství prodávaných emisních kreditů a ceny.
ČR už uzavřela podobnou dohodu v září s Japonskem, nyní probíhají finální jednání o podrobnostech této transakce.
Kupováním povolenek se průmyslové země a další subjekty mohou vyhnout nákladnému snižování emisí. Kritici tohoto systému z řad environmentalistů poukazují na to, že kupované povolenky často neztělesňují žádné ušetřené emise. Kjótský protokol totiž stanoví limit pro emise proti roku 1990 a většina bývalých komunistických zemí v čele s Ruskem prodělala v 90. letech v důsledku tržní transformace hluboký propad průmyslu spojený s výrazným poklesem emisí skleníkových plynů; ty jsou podle řady vědců zodpovědné za oteplování planety.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
