"Poptávka po cihlách meziročně znatelně poklesla," řekl obchodní ředitel společnosti Heluz Jan Krampl. Příčinou je prý kromě útlumu tuzemského pozemního stavitelství také propad vývozu do Polska. V roce 2007 tam poptávka údajně rostla skokově až o desítky procent, letos se však opět vrátila na běžnou úroveň. V Česku se to podle Krampla následně odrazilo na poklesu poptávky po cihlách přibližně o 20 procent.
O 15 až 20 procent se aktuálně snížil zájem také o nová okna, uvedl šéf skupiny Window Holding Jan Čajan. Pokles zájmu nakupujících o desetinu pociťuje v letošním druhém pololetí také společnost Lasselsberger, sdělil generální ředitel firmy Roman Blažíček. Společnost vyrábí obklady a dlažby. Optimistický vzhledem k meziročnímu vývoji poptávky zůstává pouze největší tuzemský výrobce cementu Českomoravský cement. Přes zpomalení růstu poptávky očekává předseda představenstva firmy Jan Hrozek, že celková letošní spotřeba cementu překročí úroveň z roku 2007.
Pro rok 2009 však již cementáři tak optimističtí nejsou. "Dopad finanční krize bude mít vliv na celkový pokles spotřeby cementu, zvláště v oblasti bytové výstavby a budování nových administrativních celků," řekl šéf Českomoravského cementu. Hlavním zdrojem spotřeby tak prý bude i nadále budování dopravní infrastruktury.
Pokračující pokles poptávky o 15 procent čeká v roce 2009 v případě oken také Čajan. Propad prodejů očekávají také oslovení výrobci cihel, obkladů a dlažeb.
Přes obecně očekávaný pokles prodejů mají výrobci stavebnin rozdílná očekávání vzhledem k vývoji cen. Mírně prý v roce 2009 zlevní například okna. Změnit by se ve srovnání s letošním rokem, kdy se propadly až o 40 procent, neměly ceny cihel. Stagnaci cen lze prý očekávat také u obkladů a dlažeb. Šéf Českomoravského cementu sice ceny pro příští rok komentovat nechtěl, přesto je však prý zřejmé, že vzhledem k situaci na trhu společnost nebude schopná pokrýt výrazné zdražení vstupů do výroby a nákup emisních povolenek.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
