"Myslím, že způsob, jakým bude české předsednictví spolupracovat se členskými státy a evropskými institucemi při organizaci evropské odpovědi na ekonomickou krizi, je zřejmě nejdůležitějším prvkem předsednictví," prohlásil Barroso.
Připomněl, že Českou republiku zároveň v souladu s jejími prioritami čeká řešení otázek energetické bezpečnosti či přijetí opatření, která mají zjednodušit život malým a středním podnikům. Zároveň se během předsednictví uskuteční důležitá schůzka nejvyspělejších zemí (G20) v Londýně a summit Evropské unie a Spojených států.
Podle něj přitom nevadí, že Česká republika dosud nezavedla společnou evropskou měnu, a není tak členem takzvané eurozóny. Setkání jejích ministrů financí přitom dosud udávalo tón při řešení následků krize. Podle Barrosa ale v eurozóně není ani Británie a během jejího předsednictví s tím prý nebyly problémy. Euro navíc nemá ani Švédsko, které předsednictví od Čechů převezme.
Šéfové států a vlád Evropské unie se na plánu obnovy evropské ekonomiky postižené krizí dohodli minulý týden na summitu v Bruselu. Plán počítá s finanční injekcí ve výši zhruba 200 miliard eur (více než pět bilionů korun), které by měly putovat na pomoc hospodářství.
Vedle finanční injekce plán obsahuje například kroky k posílení zaměstnanosti či zlepšení situace malých a středních podniků. Dalšími body jsou podpora investic do výzkumu a vývoje, zejména pak do ekologicky šetrných technologií, rozvoj infrastruktury či rozsáhlé partnerství veřejného a soukromého sektoru, hlavně v automobilovém průmyslu nebo ve stavebnictví. Návrh se zabývá i regulací finančních trhů na evropské i globální úrovni a podporou rozvojových zemí.
Vzhledem k tomu, že plán počítá s masivní finanční injekcí, je velmi pravděpodobné, že státy minimálně v příštím roce prohloubí své rozpočtové deficity, což by mohlo vést k porušení unijních pravidel pro hospodaření. Evropská komise již nicméně uvedla, že pravidla jsou dostatečně flexibilní a že v případě hluboké krize, jako je ta současná, od nich lze dočasně upustit.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
