Firma odstávkami výroby reaguje na pokles odbytu a snižuje skladové zásoby. Automobilka, která ještě na jaře vyráběla i v sobotu, bude například celé první pololetí roku vyrábět jen čtyři dny v týdnu. Týdenní výpadek výroby zažili škodováci i na konci října. Podle odborářského předáka Jaroslava Povšíka zatím nelze určit, zda firma nepřistoupí i k dalším odstávkám.
Kromě samotné automobilky mohou na krizi doplatit i drobní obchodníci v Mladé Boleslavi. Škodováci představují v pětačtyřicetitisícovém městě pro řadu živnostníků klíčovou kupní sílu, v boleslavském závodě jich pracuje téměř 20.000. Například během letní celozávodní dovolené se život ve městě na 14 dní v podstatě zastaví, některé obchody zavírají také, protože tržby jdou výrazně dolů.
Třítýdenní vánoční odstávky se ale zatím obchodníci příliš nebojí. "Je to něco jiného než v létě. To lidé odjíždějí na dovolenou, děti mají prázdniny. Na Vánoce zůstane většina doma a po svátcích bude normálně škola, takže by tu lidé měli zůstat," shodují se. Kritická situace by však prý mohla nastat, pokud by Škodovka oznámila propouštění a lidé se tak začali bát o práci a tím pádem o peníze.
Firma zatím kmenové zaměstnance uklidňuje, že jejich propouštění nehrozí. V příštím roce by jich měly odejít jen tři procenta, podle mluvčího Jaroslava Černého však půjde o přirozené odchody, například do důchodu. Škodovka se ale loučí s agenturními zaměstnanci. Zhruba 1500 jich už odešlo, zbylých asi 2500 má odejít v prvních týdnech roku 2009.
Toho se bojí lidé v Mladé Boleslavi, protože jde většinou o cizince, kteří nebudou mít jiný příjem. Hrozí tak růst drobné kriminality. Podle primátora Raduana Nwelatiho a náčelníka městské policie Tomáše Kypty k tomu ale zatím nedošlo. "Rozšířili jsme noční hlídky, zavedli jsme databázi bezdomovců a v případě zhoršené situace připravíme další opatření," řekl ČTK Kypta. Na hromadný odchod cizinců ze Škody se chystá i státní policie.
Škoda Auto letos počítala s výrobou nejméně 700.000 automobilů. Kvůli klesající poptávce způsobené finanční krizí musela ale automobilka produkci omezit. Podle předsedy představenstva Reinharda Junga očekává firma letos sedmiprocentní růst prodeje. Loni ji prodeje vzrostly o 14,5 procenta na více než 630.000 aut.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
