"První dopady krize lze v podzimních výsledcích pozorovat, protože nejsou o tolik lepší. I proto lze predikci celoročního výběru mýta upravit na 6,15 miliardy korun," uvedl Karel Feix, šéf společnosti Kapsch, která mýtný systém pro stát postavila a spravuje. V červenci Feix odhadoval celoroční výnos na 6,5 miliardy, tedy zhruba o miliardu vyšší než loni.
Od ledna do října se po všechny měsíce vybralo na mýtném více než loni, v listopadu však přišel pětiprocentní propad. Feix považuje propad za zdánlivý, neboť letos v listopadu bylo méně pracovních dnů. Podobně tomu však bylo například i v srpnu a říjnu, kdy se vybralo shodně o dvě procenta více než loni.
"Současná světová krize, byť se nás zatím tolik nedotýká, má svůj obraz v dopravě," uvedl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Zároveň připustil, že letošní výběry budou nižší, než se očekávalo; krize se však naplno projeví až v první polovině příštího roku. "Budeme pokládat za úspěch, když příští rok bude vůči tomu letošního bez nějakých výrazných ztrát," řekl.
"Lze očekávat, že odstávky továren a především podniků dopravního průmyslu, které mohutně využívají kamionovou dopravu, se na dynamice výběrů mýta projeví už začátkem roku 2009," doplnil Feix. Podle Moose by mohlo přijít oživení ekonomiky spojené s nárůstem přeprav ve druhé polovině příštího roku.
Mýtný systém funguje na českých dálnicích a rychlostních silnicích od ledna 2007. Povinnost platit se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a více. Systém jich nyní registruje zhruba 350.000. Výnosy z mýtného putují do fondu dopravy, který však musí část poslat firmě Kapsch jako splátku systému a služeb.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
