Majitelé mnoha aut vyrobených před rokem 2000, kdy začala norma Euro 3 platit, se pokoušeli svůj vůz prodat nebo odhlásit ještě před koncem roku. Kvůli omezené kapacitě na mnoha dopravních úřadech se jim to v mnoha případech nepodařilo.
Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina - tedy 1,45 milionu aut - starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10.000 korun. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí 5000 respektive 3000 korun.
Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní alespoň normu Euro 3. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu. "Stará auta se stanou prakticky neprodejná," uvedl. To potvrdili i provozovatelé autobazarů, kteří před koncem roku nabízeli některé staré vozy i za odvoz.
Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. "K tomu je ještě nutno uvést, že v řadě případů bude záležet i na posouzení dopravního úřadu. Například vozidlo roku výroby 1994 či 1995 může mít v technickém průkazu uvedeno, že je homologováno podle normy Euro 1 a plní Euro 2," vysvětlil Šípek.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
