"O spolupráci s českou vládou a energetickými společnostmi ohledně jaderných elektráren máme velký zájem," řekl Právu šéf oddělení zahraničního obchodu pro zámořské oblasti státem ovládané společnosti Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) Jung Young-eek.
Korejský jaderný průmysl podle něj disponuje moderními technologiemi a profesionálními dovednostmi managementu. "Stavba jaderných bloků našeho typu je z ekonomického hlediska i hlediska bezpečnosti výhodná. Jadernou energetiku se proto snažíme podporovat jako strategický exportní artikl," uvedl Jung Young-eek.
Korea podle něho v současné době vyrábí dva typy vlastních jaderných reaktorů. Jedná se o OPR1000 o výkonu 1000 MW s předpokládanou dobou provozu 40 let a APR1400 reaktory s instalovaným výkonem 1400 MW, které by měly vyrábět elektřinu až 60 let. Volba konkrétního typu reaktoru vhodného pro Českou republiku by prý záležela na dlouhodobém plánu rozvoje elektroenergetiky, charakteristice elektrárny a dalších okolnostech.
Mluvčí skupiny ČEZ, Ladislav Kříž ale upozornil, že v Česku se debata na toto téma teprve rozbíhá. "Jde zejména o další rozhodnutí o dostavbě Temelína. O zájmu korejské strany víme a korejské společnosti budou mít možnost se veřejné soutěže na dostavbu elektrárny zúčastnit," řekl dnešnímu Právu.
O nutnosti rozšíření výroby elektrické energie z jádra v Česku se kvůli obavám z nedostatku elektřiny v blízké budoucnosti hovoří již delší dobu. Elektrárenská polostátní firma proto letos v létě požádala ministerstvo životního prostředí o posouzení vlivu případné dostavby Temelína na životní prostředí. To je první klíčový krok ke stavbě nových reaktorů. ČEZ předpokládá zahájení stavby v roce 2013, výstavba prvního bloku by měla být dokončena v roce 2020.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
