Poděbradské sklárny jsou součástí sklářské skupiny BCT, která je kvůli nedostatku provozního kapitálu od 22. září v insolvenčním řízení. Na jejich majetek byl prohlášen konkurz, banky nyní požadují mnohamilionové částky. "Dá se říct, že sklárny jsou z 90 procent zastaveny a banky mají před zaměstnanci přednost. Je tedy pravděpodobné, že lidé žádné peníze už neuvidí," řekl Žatečka.
V podniku již není drtivá většina ze 440 zaměstnanců, kteří zde pracovali předtím, než v listopadu začali hromadně podávat výpovědi. Řada z nich je stále zaregistrována na nymburském úřadu práce a doufají v obnovení výroby. Podle Žatečky to ale není příliš pravděpodobné. "Víme jen o jediném zájemci, který by skutečně chtěl zachovat výrobu a tím je pan Louda," podotkl Žatečka.
Právě místní podnikatel Pavel Louda byl v čele podnikatelské skupiny, která o sklárny jevila jako první oficiálně zájem. Původně za jejich odkup nabízela 100 milionů, svou nabídku ovšem 12. prosince stáhla. Louda již dříve ČTK řekl, že to bylo především z důvodu toho, že na nabídku nikdo nereagoval. "Čím déle se to potáhne, tím hůře pak budeme obnovovat smlouvy se zaměstnanci nebo dodavateli. Náklady pak samozřejmě budou vyšší," řekl Louda.
Ve hře o sklárny zůstávají místní podnikatelé dál, finanční nabídku ale snížili. To může být podle Žatečky problém: "Bude se rozhodovat, komu dají banky přednost. A já si myslím, že kývnou na nejvyšší nabídku," řekl odborář. Klíčovým dnem pro budoucnost výroby skla v Poděbradech by se mohl stát 6. leden, kdy se sejde věřitelský výbor, aby odkup skláren řešil. "Zájemců je určitě víc, ale pravděpodobně jsou mezi nimi tací, kteří mají zájem jen o pozemky a majetek. O výrobě neuvažují," dodal Žatečka.
Sklárny Bohemia začaly fungovat v roce 1877. Během své existence už několikrát přerušily provoz. Poprvé kvůli dluhům v roce 1886, během krize v 30. letech měla být továrna dokonce zbourána. Velká obnova a modernizace nastala v 50. letech, v roce 1993 byly sklárny zprivatizovány a od roku 1999 jsou součástí skupiny BCT.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
