Vedení správy zatím odmítá zakázku blíže komentovat. "Ve čtvrtek k tomu budeme dělat prezentaci, do té doby se k tomu nebudeme vyjadřovat," potvrdil deníku mluvčí SŽDC Pavel Halla. Peníze na zakázku bude (správa) dostávat postupně ze Státního fondu dopravní infrastruktury. "Takovou soutěž jim přikazoval do tří let vyhlásit zákon," dodal náměstek ředitele fondu pro realizaci zdrojů Jiří Novák. Fond bude posílat peníze z českých zdrojů, na opravy a údržbu nečerpá žádné peníze z evropských fondů.
Jak píše MfD, správce českých kolejí až dosud vypisoval soutěže jen na jednotlivé tratě. Spojení opravy a údržby do jedné zakázky by mohlo přinést úsporu. Pro vítěznou firmu ta zakázka bude znamenat dlouhodobou jistotu, zejména při plánování kapacit, soudí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Proto by podle něj mohla být cena nižší, než kdyby soutěžily zakázky na jednotlivé tratě.
O obří zakázku bude mezi stavebními firmami pravděpodobně velký zájem. Novák očekává, že se přihlásí nějaká velká evropská firma nebo půjdou do sdružení místní společnosti. Do soutěže se mohou přihlásit jen velké firmy - podmínkou je například přístup k půlmiliardovému úvěru. Zakázka, která má začít platit v červenci 2009 a skončit koncem roku 2017 přichází v době, kdy stavební firmy řeší potíže s nedostatečnou kapacitou lidí a strojů. Ve stavbách silnic a železnic je přitom nyní obří konjunktura, píše MfD.
SŽDC se v Česku stará o 9483 kilometrů železnic, zhruba třetina z nich je elektrifikovaná. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí a vedle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je v Česku největším investorem do dopravní infrastruktury. Ročně investuje zhruba 30 miliard korun. Na významu nabyla správa loni v červenci, kdy převzala od Českých drah starost o koleje a s ní 10.000 zaměstnanců.
Do železnic půjdou v příštích letech desítky miliard korun také z evropských fondů. Tyto peníze jsou určené hlavně na modernizaci tratí a rozvoj koridorů. Budou také tvořit podstatnou část 31 miliard korun, které letos fond pošle SŽDC převážně na modernizaci české železniční sítě, napsala dnešní MfD.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
