Aktivita soukromého kapitálu a investiční nálada ve střední Evropě klesla i přes optimistická očekávání z doby před několika málo měsíci na nejnižší úroveň za posledních pět let, a to v souladu s globálními trhy a nízkou likviditou bank, uvedl partner Deloitte ve střední Evropě Garret Byrne. Některé fondy soukromého kapitálu se podle něj drží zpátky a vyčkávají, zatímco jiné jsou ochotny investovat jen vlastní kapitál a čekají, až budou bankovní úvěry potřebovat refinancování.
I přes panující pesimismus a značnou opatrnost považují investoři soukromého kapitálu střední Evropu za jeden z regionů, který bude globálním ekonomickým propadem zasažen v menší míře. "Mnozí podnikatelé z oblasti soukromého kapitálu vnímají současné prostředí jako skvělou příležitost a věří, že semínka zasetá v roce 2009 mohou přinést obrovskou úrodu. Semínka zasetá v roce 2008 však asi budou potřebovat neustálé zalévání, aby vůbec plodila," poznamenal Byrne.
Naději na rychlé ozdravení prý kazí "zmrazené" úvěry a stagnující mezibankovní trh. Zatím nevídané výkyvy na mezinárodních akciových trzích vedly k propadu evropských akcií na historicky nejnižší hodnoty. Ke třem hlavním důvodům nynějšího zpomalení vývoje patří podle klíčových investorů soukromého kapitálu nejistota na trzích, nedostatek financí a čas, který prodávající potřebují k přizpůsobení se novým cenám a očekáváním. Účastníkům trhu také působí starosti období mezi okamžikem, kdy kupujícím vzniká právní závazek, a časem úhrady peněz.
Velmi aktuální budou v blízké době odprodeje podniků z řady průmyslových skupin, které se potýkají s problémy a jež se budou snažit co nejvýhodněji odprodat aktiva, která nevyužívají k realizaci klíčových činností. "Stávající model soukromého kapitálu se bude muset přizpůsobit, nebo spíše vrátit se k podobě používané na začátku 21. století, tedy nakupování za relativně nízké ceny, zaměřování se na zkvalitňování provozních činností, najímání pracovníků se špičkovými znalostmi a zkušenostmi, využívání synergií a následný odprodej, bez spoléhání se na zapojení agresivního dluhového financování," doplnil Byrne.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
