"ČR již datum přijetí eura stanoveno měla, ale stejně jeho stanovení ke stabilizaci ekonomiky nevedlo," upozornil Tomšík. Původní termín přijetí evropské měny na rok 2009, respektive 2010 stanovil bývalý sociálnědemokratický ministr financí Bohuslav Sobotka.
"Přijetí eura není samospasitelný nástroj," upozornil dnes rovněž premiér Mirek Topolánek. Zároveň připomněl, že stanovení termínu přijetí jednotné evropské měny závisí i na dalším ekonomickém vývoji. Připustil také možnost, že termín přijetí eura nemusí být stanoven na rok 2013 nebo 2014, ale může být pozdější. Vláda by jej měla oznámit 1. listopadu.
Zavedení eura podle Tomšíka není a ani nemůže být tím hlavním cílem. Cílem je podle něj maximalizovat zisky a výhody ze zavedení eura a minimalizovat ztráty a rizika. "Cesta do eurozóny nejsou dostihy," poukázal Tomšík na tlaky přijmout euro co nejdříve.
Za hlavní riziko vyplývající z předčasného přijetí eura Tomšík označil možnost, že se zpomalí postupné přibližování české ekonomiky úrovni eurozóny. Hrozí rovněž, že nebudou dostatečně sladěny hospodářské cykly a rozpočtová politika státu nebude dostatečně flexibilní.
"Je otázka, když nemáme dlouhodobě stabilizované veřejné finance, zda můžeme hovořit o flexibilitě," uvedl Tomšík. Do budoucna totiž podle něj není vyřešena důchodová reforma, reforma zdravotnického nebo školského systému.
Již minulý týden uvedl viceguvernér ČNB Mojmír Hampl, že kvůli současné světové krizi je do budoucna nejisté, zda bude Česko plnit maastrichtská kritéria nezbytná pro přijetí eura. Nejisté je rovněž podle Hampla další zvyšování sladěnosti české ekonomiky a hospodářství eurozóny. Proto také ČNB společně s ministerstvem financí doporučila vládě datum přijetí eura prozatím nestanovovat a neusilovat v průběhu letošního roku o vstup země do systému směnných kurzů ERM II.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
