Janh by podle MfD mohl u některých ministrů podporu pro tento návrh získat. "Analyzujeme tuto možnost několik týdnů," uvedl ministr průmyslu Martin Říman.
Za šrotační prémii, jak je příspěvek nazýván v jiných zemích, bojuje SAP několik let. Teď v době krize věří, že je podstatně větší šance, aby prošla. "Pomohlo by to prodejům a zvýšilo by to i bezpečnost na silnicích," vysvětlil deníku Jahn. V úspěch věří i proto, že ji zavádějí nebo chystají i jiné státy, například Německo. Zvažuje ji dokonce už i Čína.
Detaily o návrhu, především příspěvku, nechtěl Jahn MfD říct. "Musí to být taková výše, aby to fungovalo," podotkl. Nejde přitom jen o částku, jakou by měl stát za staré auto zaplatit, ale také o další podmínky: jak dlouho budou muset lidé auto vlastnit, aby o dotaci nepřišli, nebo jaké auto bude mít na šrotační prémii nárok.
Odpůrcem státních příspěvků na nákup aut je ve vládě především ministr financí Miroslav Kalousek. "Je v tom moc systémových nedostatků. Jsem proti tomu, aby se podporoval jen jeden z oborů průmyslu," řekl MfD. "Je to nesystémové, ale v čím dál více zemích EU je to standard," oponoval Jahn. Odpůrcem příspěvku je i kolega z rady, ekonom Pavel Kohout. "Každá dotace pro jedno odvětví automaticky znamená trest pro jiná," míní.
V evropských zemích se výše dotace pohybuje mezi 600 a 2500 eur (zhruba 16.700 a 69.700 Kč). Například ve Francii dostávají lidé 1000 eur, pokud si koupí vůz s emisemi nižšími než 160 gramů CO2 na kilometr a odevzdají přitom nejméně deset let staré auto.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
