Za viníka sporu, kvůli němuž na Slovensko a do dalších zemí Evropské unie téměř dva týdny v lednu neproudil zemní plyn, šéf Gazpromu označil Ukrajinu.
Medveděv je pro mimosoudní řešení, protože Gazprom prý neměl možnost dodávat plyn do Evropy. "Byly to příčiny vyšší moci, které způsobily přerušení dodávek. A jednání Ukrajiny bylo horší než zemětřesení nebo povodeň," řekl. Na Slovensku musely kvůli přerušení dodávek plynu výrazně omezit odběr podniky, výrobu proto snížila asi tisícovka firem.
"Máme dostatek důkazů, že krizi způsobila Ukrajina. Musí proto nést veškerou zodpovědnost a následky. Co se týká našich závazků a zodpovědnosti, jsou přísně upravené ve smlouvách s našimi odběrateli. Těchto smluv se budeme striktně držet. Spolu s našimi partnery budeme jednat o tom, jak vyřešit důsledky této krize včetně ztrát," poznamenal Medveděv.
Ztráty má podle Medveděva i Gazprom, a to dvě miliardy dolarů (asi 44 miliard Kč).
Gazprom předpokládá, že ve druhém čtvrtletí letošního roku se ceny plynu sníží. Medveděv průměrnou cenu na letošní rok pro evropské státy odhadl na zhruba 280 dolarů za tisíc metrů krychlových.
Medveděv na konci minulého týdne jednal se slovenským premiérem Robertem Ficem a vytvoření společného plynárenského podniku mezi Gazpromem a Slovenskem. Podnik by prodával plyn hlavně průmyslovým odběratelům. Ruský gigant má prý na Slovensku zájem také o projekty výstavby elektráren.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
