Odstoupení od projektu souvisí podle Borýska se současnou finanční krizí, která vnáší do budoucího vývoje v oboru velkou míru nejistoty. Neúnosná je také současná úvěrová politika bank, kdy nárůst ceny úvěrů představoval ve druhém pololetí loňského roku více než deset procent, uvedl. "To by bylo při výši investice kolem 130 milionů korun za současné situace pro firmu velkou zátěží," poznamenal Borýsek.
Jedinou možností, jak krizi překonat, je podpora státu v podobě veřejných zakázek, domnívá se Borýsek. Soukromé investice jsou značně ohrožené a ani u už uzavřených smluv není jistota, že budou naplněny, konstatoval. Produkce Liasu pro letošní rok je z poloviny spojena se zakázkami pro veřejný sektor. Tam by otřes nastat neměl. Stagnace v letošním roce ovšem jistě postihne bytovou výstavbu, poznamenal ředitel.
Signál, jak je na tom například zájem o individuální bytovou výstavbu, dostane Lias v polovině roku. Firma se podílí na developerském projektu v Otovicích u Karlových Varů, kde se podařilo prodat všech 30 pozemků a jejich vlastníci uzavřeli předběžné smlouvy na dodávky domků. Kolik z nich ale začne skutečně stavět, se teprve ukáže. "Máme připravena také další území, avšak budeme vyčkávat," uvedl Borýsek.
I přes složitou ekonomickou situaci bude Lias letos realizovat ekologickou investici za více než 100 milionů korun. Vybuduje novou technologii čištění kouřových plynů, které vznikají při produkci lehkého keramického kameniva Liapor. Provozní zkoušky po dokončení akce jsou naplánovány na září. Náklady bude v plné výši hradit Lias. "Po dokončení stavby už nebude okolí obtěžovat zápach z organického materiálu," dodal Borýsek.
Lias zvýšil v roce 2007 zisk před zdaněním v porovnání s rokem 2006 na více než 90 milionů korun. Byl to meziroční nárůst asi o 30 milionů korun. Celkový obrat vzrostl firmě v roce 2007 zhruba o 20 procent na 750 milionů korun. Za loňský rok očekává Borýsek zisk v přibližně stejné výši při desetiprocentním růstu obratu. "Letos s růstem nepočítáme. Mezi naše největší odběratele patří třeba Německo silně postižené recesí," dodal Borýsek.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
