Pokles letecké přepravy dobře ilustrují statistiky společnosti Skyport, která na pražské Ruzyni provozuje moderní nákladový terminál. Zboží zde odbavují velké aerolinie. Až do loňského července objem zboží a pošty meziročně rostl, ještě do října společnost zaznamenala stagnaci. V listopadu a prosinci však přišel propad o 19, respektive 27 procent.
"Listopadové výsledky poměrně věrně kopírují celkové výsledky národního hospodářství," uvedl obchodní ředitel Skyportu Ladislav Klimeš. Podle údajů Českého statistického úřadu se v listopadu vývoz snížil o 18 procent a dovoz o 13 procent. Prosincové výsledky leteckého obchodu podle Klimeše ovlivnilo omezení výroby v některých podnicích a také dlouhé vánoční volno.
Klimeš nechtěl komentovat výsledky jednotlivých leteckých společností, ty však samy snížení nezastírají. "Ve druhé polovině roku České aerolinie v důsledku celosvětové krize zaznamenaly významný pokles vůči plánu," uvedl ředitel ČSA Cargo Jan Grabmüller. Dodal, že letectví jako nejrychlejší způsob přepravy slouží jako barometr ekonomického vývoje a změny na trhu se zde promítají jako první.
Přesné výsledky za loňský rok už má k dispozici německá Lufthansa. Jeden z největších evropských přepravců Lufthansa Cargo přepravil loni 1,7 milionu tun zboží a pošty, což je o šest procent méně než rok předtím. Vytíženost letadel přitom klesla o tři procentní body na 66 procent. "Vliv ekonomického zpomalení Lufthansa Cargo pocítila zejména v prosinci, kdy poptávka klesla hlavně kvůli prodlouženému volnu v některých automobilkách," uvedl tuzemský mediální zástupce německé firmy Jan Laštovička.
British Airways zvýšily loni přepravu zboží o dvě procenta na 2,4 milionu tun, na letošek však již očekávají zhruba pětiprocentní pokles. Krizi pocítila firma především v posledních třech měsících loňska. Podle vyjádření BA objemy klesly zvláště v rámci Evropy, a to na německých a britských trzích. Pokles je patrný nejvíce u dodávek pro automobilový průmysl.
IATA označila vývoj na trhu letecké přepravy v posledních měsících za kolaps. Největší pokles - o 26 procent - zaznamenaly v prosinci společnosti operující v Asii a Tichomoří, které přepraví téměř polovinu světového objemu "leteckého" zboží. Společnosti tak přicházejí o stovky milionů dolarů. V Evropě činí pokles 21 procent. Podle Klimeše ze Skyportu nenaznačují zásadní obrat ani první lednové týdny.
Letecky se přepravuje hlavně zboží, které má vysokou hodnotu a je třeba je přepravit rychle. Jde například o léky, chemikálie, high-tech výrobky, náhradní díly, strojírenské výrobky, textilie nebo živá zvířata.
S poklesem přeprav se nepotýká pouze letectví. Krize trápí i kamionové dopravce, železniční společnosti a říční i námořní rejdaře.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
