"Jeden z klíčových zaměstnaneckých benefitů byl ovlivněn finanční krizí," uvedla společnost Profesia, která průzkumný portál provozuje. Zatímco v roce 2007 si lidé přilepšili ke svému platu v průměru o 18.750 korun, loni to bylo pouze o 17.127 korun. "Pokud porovnáme údaje jen za poslední čtvrtletí let 2007 a 2008, propad odměn je mnohem výraznější," doplnil ředitel Profesie Dalibor Jakuš.
Celková výše odměn zaměstnanců, kteří je pobírali v roce 2007, dosáhla v průměru 87 procent jejich průměrných měsíčních příjmů. V roce minulém se ale tento poměr snížil na 73 procent. "Počet lidí, kteří dostávali odměny, se přitom prakticky nezměnil a pohybuje se kolem jedné třetiny," poznamenal Jakuš.
Z průzkumu vyplývá, že dlouhodobě mají nejvyšší odměny zaměstnanci soukromých zahraničních firem - kolem 29.000 korun v obou posledních letech. Dlouhodobě také platí, že čím větší zaměstnavatel je, tím vyšší jsou i odměny.
V privátní sféře loni odměny poklesly. U domácích podniků se snížily z 22.505 korun na 20.809 Kč, což představovalo pokles o 7,5 procenta. U zahraničních firem odměny sestoupily jen o dvě procenta, z 29.201 Kč na 28.633 korun.
Naproti tomu ve státním sektoru a samosprávě se odměny zvýšily o 14 procent. "Průměrné odměny jsou oproti privátní sféře výrazně nižší, na druhou stranu však byly vloni zvýšeny o zhruba 1400 Kč," poznamenal Jakuš. Potvrzuje se tak podle něj trend z posledních let, který je charakteristický přibližováním úrovně příjmů lidí zaměstnaných ve státní a privátní sféře. "V období finanční krize bude toto sbližování pokračovat rychlejším tempem. Zatímco zdroje privátní sféry se tenčí, stát takové problémy nemá," vysvětlil Jakuš.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
