Bartuška hovořil s médii den před konáním summitu takzvané Trojky EU-Ukrajina na ministerské úrovni, která se ve čtvrtek sejde v Praze. Právě téma tranzitu ruského plynu bude spolu s připravovanou asociační dohodou a Východním partnerstvím jedním z hlavních témat schůzky.
"Nemáme iluze o situaci. Neočekávám žádné záruky. Slyšeli jsme samozřejmě slib ze všech rozhodujících míst na Ukrajině, že situace bude stabilní. Chceme tomu věřit, ale musíme být připraveni na variantu, že by se ty dodávky znovu zastavily," zdůraznil diplomat.
Ukrajina a Rusko, jejichž spor na počátku roku skoro na dva týdny přerušil dodávky ruského plynu k zákazníkům v Evropě, nakonec díky intenzivní "kyvadlové diplomacii" českého premiéra a čerstvého předsedy Rady EU Mirka Topolánka uzavřely dohodu. V jejím důsledku pak byly po průtazích dodávky nakonec obnoveny, některé evropské země se ale ocitly na hraně energetické krize.
Bartuška podotkl, že podle jeho názoru bude možné další podobnou situaci očekávat daleko dříve než za deset let. "Věříme tomu, že Ukrajina dostojí svým závazkům a že ta stávající dohoda bude alespoň chvíli platit," podotkl. "Já už se v tom ale pohybuji příliš dlouho, abych něčemu takovému věřil. V téhle oblasti je nutné říkat věci tak, jak jsou," dodal vzápětí.
Evropa zatím nemá vyčíslené ztráty, které jí sporem mezi ruským Gazpromem a ukrajinským Něftěhazem vznikly. "Hovořili jsme s premiéry postižených zemí. Ale žádné přesné číslo nezaznělo," připustil Bartuška. Případné vymáhání škod podle něj v řadě zemí, například v Bulharsku, narazí na fakt, že dodavatelem často není ruský Gazprom ale některá z mnoha zprostředkovatelských firem.
Obě strany sporu si podle něj v lednu přály mít ve vyjednávání Evropskou unii na své straně. "Rusové stáli o evropskou podporu, Ukrajina také. Nám se podařilo zůstat stranou toho sporu," vysvětlil Bartuška.
Rusko-ukrajinský plynový vztah je podle něj mimořádně složitý, plný "řady velmi pozoruhodných firem, postav". Velvyslanec zdůraznil, že v celé otázce se hraje o velmi mnoho peněz a "nikdo v Evropě nezná detaily toho uspořádání a nemá nejmenší ambici být arbitrem takového vztahu". Evropa prý stále nemá ani základní přehled o všech dohodách mezi oběma stranami.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
