Pro dobu moratoria, které chrání podnik v insolvenci před věřiteli a úpadkem, má být v novele pro zadluženou firmu dočasně zaveden odklad povinnosti platit dlužné splátky pojistného na sociální zabezpečení za své zaměstnance. K ochraně zaměstnanců má sloužit i navrhovaná úprava, podle které jim bude stát vyplácet podporu již v době moratoria.
Další změnou, která má motivovat k poskytování úvěru insolvenčním firmám, je nezahrnovat úrokový výnos z úvěrů, které se podniku podaří získat v době insolvence, do vyměřovacího základu daně z příjmu.
Čtvrtým dočasným opatřením je zánik povinnosti předlužené firmy podat na sebe insolvenční návrh. Do insolvenčních řízení tak nebudou muset vstupovat společnosti, které vykazují předlužení jen v důsledku časově omezených výkyvů trhu.
Poslední dočasnou změnou v zákoně je úprava minimální výše odměny pro insolvečního správce při malé reorganizaci, která tak má být zpřístupněna i malým podnikům.
Ostatní změny v insolvenčím zákonu by měly platit i po roce 2011. Jeden z nich se podle Profitu nepříjemně dotkne věřitelů. Má být omezena jejich možnost jednostranně započítávat pohledávky proti vzájemným pohledávkám dlužníka. Cílem je zajistit, aby nebyl dlužník v moratoriu či v počáteční fázi insolvenčního řízení těmito zápočty zbavován peněz na bankovních účtech, napsal Profit.
Platný insolvenční zákon kritizoval například Odborový svaz pracovníků skla a porcelánu, podle kterého se jím někteří zaměstnanci skláren krachující skupiny Bohemia Crystalex Trading (BCT) dostali do pozice nevolníků. Musí totiž ve výpovědní lhůtě pracovat, i když nedostanou nic zaplaceno.
Odbory také kritizovaly přístup státu k situaci ve sklářství. Ministr financí Miroslav Kalousek sice vyjádřil ochotu sklářům pomoci, žádá však od vlastníků plán restrukturalizace podniků a také záruky, že se sklárny nebudou dál zadlužovat. Odboráři žádají změnu zákona i v otevřeném dopise, který v polovině ledna odeslali premiérovi Mirkovi Topolánkovi.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
