Podle analytiků ČSOB dostávají středoevropské měny a koruna s nimi v čele opět "těžce na frak" poté, co se averze k riziku na globální trzích po zveřejnění záchranného plánu pro americký finanční sektor viditelně zvýšila.
Podle analytika společnosti Patria Finance Tomáše Vlka se zklamání ze zámoří dovalilo i k nám a koruna je tak zpět na letošních minimech. "Americký ministr financí nedokázal trhy přesvědčit o funkčnosti svého plánu pro ozdravení finančního sektoru, když v klíčových bodech podal jen obecné informace. Následoval hluboký pád amerických akcií, ve kterém pokračovala Asie a nyní i Evropa," doplnil Vlk s tím, že takový vývoj nemohl nechat v klidu ani korunu, která otevřela výrazně slabší a obchodovala se nad 28,60 Kč/EUR. Slabý začátek dne měly podle něj i zlotý a forint.
Česká průmyslová výroba vyvolala podle Vlka jen mírnou negativní reakci a její vliv neměl delšího trvání. "Čísla ale nejsou vůbec hezká - druhý dvouciferný propad v řadě a pokračující prudký úbytek průmyslových zakázek dávají další indikaci, že se ekonomika v posledním kvartále 2008 dostala do recese a že se výhled dál zhoršil," míní Vlk. Další pokles sazeb je tedy podle něj před námi.
Dolar si vůči euru polepšil na 1,2950 USD/EUR, což vzhledem k vlně pesimismu na trzích není mnoho. "Příznivý vliv averze k riziku sice převážil nad negativním dopadem zpráv z americké ekonomiky, ale dolaru ukázal směr jen krátce," dodal Vlk. Dnes bude zveřejněna americká obchodní bilance za prosinec, která by se měla mírně zlepšit oproti předchozímu měsíci. "Žádná velká reakce trhu by však přijít neměla. Trhy budou zřejmě dál vstřebávat včerejší informace, což by mělo udržet celkově negativní náladu," uzavřel Vlk.
Dolar se vůči euru krátce po 10:00 obchodoval na 1,2970 USD/EUR.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
