Proti zprávě z minulého měsíce je nynější odhad nižší o 570.000 barelů denně, což je na jeden měsíc velmi výrazný pokles. "Odhad poptávky jsme snížili v reakci na zprávu, že Mezinárodní měnový fond (MMF) opět snížil prognózu růstu celosvětové ekonomiky, a to na 0,5 procenta," uvedla IEA ve svém nejnovějším výhledu.
"Další dramatické revize (odhadu růstu globální ekonomiky) z posledních měsíců jen podtrhují, jak extrémně slabá je teď globální ekonomika. Pokles průmyslové výroby a spotřeby jsou nevyhnutelnými důsledky kolapsu finančního systému," uvádí agentura.
V čerstvé prognóze je ale i riziko. To spočívá v postoji Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC). Pokud bude totiž kartel důsledně dodržovat snížení produkce, jak si odsouhlasil, budou v letošním roce dodávky ropy ze zemí OPEC asi 1,5 milionu barelů denně pod úrovní poptávky, kterou IEA očekává po ropě od této skupiny producentů.
IEA až dosud předpokládala, že poptávka po ropě letos klesne jen o půl milionu barelů denně. Podle současných předpokladů by však poptávka v celém světě měla být o 1,4 milionu barelů nižší než v roce 2007, než cena ropy zahájila dramatický růst až nad 147 dolarů za barel a naopak poptávka ve světě začala klesat.
"Trend růstu poptávky po ropě nad jedním procentem je pryč. Za prvé cena už prudce vzrostla a za druhé se v poslední době zhoršuje hospodářská a finanční krize," sdělila agentura, která v otázce energetické problematiky radí 28 průmyslovým zemím včetně České republiky.
Loni v červenci se cena americké lehké ropy West Texas Intermediate (WTI) přechodně vyšplhala nad 147 dolarů, ale ještě do konce roku klesla ke 40 dolarům, kde je s menšími výkyvy dodnes.
Vzhledem k tomu, že se snížila poptávka, zásoby ropy v zemích OECD se drží velmi vysoko. Na konci prosince jich bylo tolik, že by členským zemím vystačily na 57 dní. To je další zvýšení proti konci listopadu, kdy bylo v zásobnících tolik ropy, že by potřebu členů kryly 56,4 dne. Pokud ale bude OPEC dodržovat omezení produkce, zásoby se mohou rychle snížit.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					