"Místo toho, aby poplatník uplatňoval daňové ztráty až v budoucnu, jak je tomu doposud, mohl by je zpětně uplatnit oproti již podanému daňovému přiznání. Tím by mu vznikl nárok na vrácení již zaplacené daně," uvedl partner daňového oddělení Deloitte Marek Romancov. Navrhované řešení podle něj v některých ekonomikách existuje dlouhodobě a některé země, například Norsko, o zavedení takového instrumentu prý uvažují.
Problémem podle Deloitte může být fakt, že některé firmy mohli mít loni zisk, přičemž letos mohlo u nich dojít k dramatickému zhoršení situace. Romancov v takovém případě navrhuje zavedení odhadů daňové povinnosti například na čtvrtletní bázi. Na základě toho by poplatník mohl budoucí daňové ztráty předběžně uplatnit. "Takové řešení by však vyžadovalo individuální posouzení a rovněž sankce v případě jednoznačně prokazatelného zneužití," upozornil Romancov.
V případě některých návrhů jsou podle Deloitte problém s jejich reálným zavedením. Podle společnosti Deloitte to platí například pro možnost odvodu DPH na základě uskutečněných hotovostních plateb. Nyní firmy odvádějí DPH měsíčně po vystavení faktury, aniž by měly peníze na účtu. Po navrhované změně by daň odváděly, až jim přijdou peníze na účet a vystavená faktura bude uhrazena.
"V případě malých podniků je realizovatelnost tohoto opatření snadno představitelná, avšak pro větší subjekty může představovat noční můru," uvedl Romancov. Jakákoli změna v systému daňových odvodů totiž znamená úpravy IT systému, což mnohdy představuje výrazné komplikace z hlediska řízení nákladů. Řada dalších námětů, které pak zazněly v rámci Národní ekonomické rady vlády, by ale podle odborníků Deloitte mohly při uplatnění v praxi pozitivně stimulovat zaměstnanost či podpořit spotřebu.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					