Dani z přidané hodnoty podléhá naprostá většina zboží. Základní sazba daně je v ČR stanovena na 19 procent a snížená sazba je devět procent. Do snížené sazby, kterou navrhuje v současnosti opozice snížit na šest procent, patří například potraviny, léky, tiskoviny, knihy, zdravotnické potřeby, dětské sedačky a pleny nebo palivové dřevo.
Plátcem DPH se stává firma nebo podnikatel povinně ve chvíli, kdy jejich roční obrat překonal milion korun. Daň se platí měsíčně nebo čtvrtletně v závislosti na výši obratu. Měsíční daňovou povinnost mají firmy s obratem vyšším než deset milionů korun nebo ti, kteří si takovou povinnost zvolí a mají obrat mezi dvěma až deseti miliony korun. Podle statistik MF je počet měsíčních plátců DPH v současnosti kolem 105.000.
Podnikatelé a firmy s obratem nižším než milion korun se mohou registrovat jako plátci DPH dobrovolně.
Registrace firmy nebo podnikatele jako plátce DPH, pokud nemá takovou povinnost ze zákona, může mít podle Tomáše Brandejse z poradenské společnosti Deloitte vliv na konečnou cenu pro spotřebitele. "Plátcem by se proto měl i ve svém vlastním zájmu stát každý, kdo nakupuje s DPH na vstupu a poskytuje zdanitelná plnění dalším plátcům, kteří plně uplatňují nárok na odpočet DPH. Zvažovat registraci k DPH by rozhodně měl podnikatel, který nakupuje včetně 19procentní sazby DPH, ale jeho produkty podléhají pouze devítiprocentní dani," uvedl.
Naopak v případě, kdy jsou hlavními odběrateli osoby, které nejsou plátci DPH nebo mají mají omezený nárok na odpočet DPH, je naopak výhodné se k DPH neregistrovat.
Celkově je podle Brandejse systém DPH v rámci zemí Evropské unie relativně sjednocený prostřednictvím příslušných směrnic a jako takový patří k nejpropracovanějším systémům nepřímého zdanění na světě vůbec. "Oproti jiným podobám nepřímého zdanění, z nichž nejčastější je aplikace daně z obratu, poskytuje větší ochranu před případnými daňovými úniky," upozornil Brandejs. Na celoevropské úrovni je zavedení společného zdanění zboží a služeb daní z přidané hodnoty hodnoceno podle něj jako prvek, který napomáhá přeshraničnímu obchodu.
Ministerstvo financí v poslední době nárůst daňových úniků kvůli DPH nezaznamenává, přesné statistiky ovšem prý neexistují. Obecně ale podle MF může být rizikové v souvislosti s úniky jakékoliv zboží.
Poslanci ČSSD v současnosti navrhují změnit sníženou sazbu DPH z devíti na šest procent. Poslanec ODS Vlastimil Tlustý pak navrhuje snížit základní sazbu z 19 na 15 procent. Ministerstvo financí tyto návrhy odmítá, ministr Miroslav Kalousek nedávno odhadl při takovéto změně propad příjmů rozpočtu na 60 miliard korun. Zároveň není jisté, zda by se taková změna plně projevila v konečných cenách.
"Každé snížení sazeb DPH bylo, je a vždy bude do určité míry absorbované v maržích podnikatelů. Nicméně jde o jeden z možných nástrojů, jak podporovat nebo regulovat spotřebu," uvedl k tomu Brandejs.
Některé změny ohledně DPH navrhuje i Národní ekonomická rada vlády v rámci protikrizových opatření. Jedním z návrhů je například zrychlení vrácení DPH. Ministerstvo životního prostředí pak navrhuje v rámci opatření proti hospodářské krizi snížení sazby daně z přidané hodnoty na ekologicky šetrné výrobky a služby.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					