"Jestliže Spojené státy chrání své farmáře tak, jak to dělají, můžeme dělat totéž i v Evropě; jestliže Spojené státy chrání svůj průmysl, jak to dělají, je to správné, ale my v Evropě snad můžeme dělat totéž," prohlásil Sarkozy. "Příští neděli (na krizovém summitu 1. března) budou Itálie a Francie mluvit společně důraznými slovy a budou žádat Evropu, aby přijala zásadní rozhodnutí," dodal prezident.
Sarkozyho postoje vyvolávají obavy ekonomů i těch vlád, které se brání hrozbě vzestupu zhoubného protekcionismu. Ekonomové poukazují na to, že v historii zvýšená ochrana domácích trhů prodlužovala a zhoršovala ekonomické krize.
Sarkozy se odvolává zejména na to, že Spojené státy vložily do plánu na ozdravení ekonomiky za 787 miliard dolarů klauzuli "Buy American". Ta nutí využívat v zakázkách za peníze z tohoto balíku americkou ocel a další zboží vyrobené v USA.
Sarkozy říká, že Francie musí nyní jednat sama, protože EU nezakročuje tak, jak by měla. Podle něj je nyní zapotřebí "více koordinace a rozhodnosti" a "méně naivity".
Sarkozy chce, aby se přijala alespoň společná evropská politika na podporu automobilového průmyslu. Obavy z protekcionismu již vyvolaly plány Paříže na podporu místních automobilek, zejména když Sarkozy vyjádřil nelibost nad tím, že by pomoc dostaly i ty, které vyrábějí jinde než ve Francii, například v České republice.
Česká vláda, která nyní EU předsedá, chce, aby z krizového summitu vzešlo důrazné ne protekcionismu. Podpořit toto stanovisko by měli šéfové států a vlád střední a východní Evropy, kteří se sejdou na schůzce těsně před summitem. Polští představitelé, kteří schůzku iniciovali, se nechali slyšet, že by na ní chtěli ještě před setkáním s celou EU vyslat jasný signál, že tyto země jsou proti protekcionismu.
Ministři a šéfové vlád největších zemí světa již od podzimní eskalace finanční krize na společných schůzkách prohlašují, že je důležité zachovat volný obchod a bránit protekcionistickým opatřením, doma však dělají pravý opak. Za všechny tento přístup shrnul člen bankovní rady Evropské centrální banky Lorenzo Bini Smaghi: "Vlády se scházejí a píšou prohlášení proti protekcionismu, pak odjedou domů a přijímají ochranářské kroky."



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					