"Je to pět měsíců, co začalo insolvenční řízení, a za tu dobu se moc nezměnilo," řekl dnes ČTK předseda odborového svazu zaměstnanců skla a porcelánu Vladimír Kubinec.
Demonstrace se uskuteční v pondělí hodinu před polednem u úřadu vlády. Skláři se tam sjedou z celé republiky, přestože rozpad firem výrazně ztížil komunikaci odborových předáků se zaměstnanci. "Vypravíme tři autobusy, plně obsazené jsou zatím dva, další lidé ale zřejmě přijdou až na místo odjezdu," řekl ČTK odborový předák novoborského Crystalexu František Kuric.
V Novém Boru se na počátku ledna zastavila výroba a většina lidí sama ukončila pracovní poměr, v podniku jich tak zůstává jen pár. "Je obtížné lidi kontaktovat, ale věřím, že ty autobusy naplníme," dodal Kuric.
Skláři chtějí podle Kubince znovu stát upozornit na svou situaci a hlavně na nedostatky insolvenčního zákona, který upřednostňuje zájmy zajištěných věřitelů (většinou bank) a na zaměstnance zcela zapomíná. V řadě případů navíc podle něj skláři neuspěli ani s žádostí o dávky pomoci v hmotné nouzi, protože úřady do jejich příjmů zahrnuly i mzdy a odměny, které jim ale zaměstnavatelé nikdy nevyplatili, byť na ně mají nárok. "Podle našich průzkumů na dávky dosáhlo sotva pět procent sklářů, chceme pro ně znovu žádat o mimořádné sociální podpory," řekl Kubinec.
Skupina BCT a majetkově spjatá Porcela Plus byly ještě v polovině loňského roku největším výrobcem užitkového skla a porcelánu v Česku. Dohromady zaměstnávaly kolem 7000 lidí. Skupina, která bankám dluží kolem čtyř miliard korun, je od loňského září v insolvenčním řízení kvůli nedostatku provozního kapitálu. V provozu už zůstal jen Karlovarský porcelán a Sklárny Kavalier v Sázavě, ostatní podniky výrobu zastavily. Většina firem je už v konkurzu a insolvenční správci pro ně hledají nové vlastníky. Odboráři doufají, že se v nich podaří výrobu obnovit.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					