Bankéřům se nelíbí některá vyjádření z poslední doby, která upozorňují na ohrožení bank ze starých členských zemí EU kvůli jejich činnosti v zemích střední a východní Evropy. Zveřejněné informace jsou podle centrálních bank často zjednodušené a zavádějící, což může mít negativní dopady na banky, které v působí v zemích střední a východní Evropy.
"Takové iniciativy představují vysoké reputační riziko nejen pro dohledové orgány, ale především pro finanční systémy, které dohlíží (centrální banky)," uvádí prohlášení.
Centrální banky rovněž upozornily, že každá ze zemí má vlastní specifickou ekonomickou a finanční situaci a že tyto země netvoří homogenní region. Rozlišovat by se podle bank mělo především mezi členskými státy EU a nečlenskými zeměmi.
V prohlášení bankéři rovněž uvedli, že by přivítali, aby budoucí iniciativy hodnotící riziko zemí střední a východní Evropy a jeho možné dopady na evropské země respektovaly úlohu a zodpovědnost jednotlivých státních dohledových orgánů. Spolupráci a koordinovanému přístupu k řešení finanční krize se centrální banky nebrání.
Proti jednotnému pohledu na celý region protestovali již dříve čeští i slovenští politici. "Pozice jednotlivých států v regionu jsou rozdílné," řekl například český ministr financí Miroslav Kalousek.
Podobně se vyjádřil slovenský premiér Robert Fico. "Vznikl takový dojem, zejména poté, co rakouská bankovní sféra začala mít problém v některých bankách v zemích východní Evropy, že tu je nějaký zlý východ a nějaký dobrý západ," řekl Fico. "Nevytvářejme obraz, že všichni mají stejné problémy, že všichni stejným způsobem potřebují i pomoc a že to je tak, že východoevropské země to nezvládají, zatímco někdo jiný to zvládá," vyzval minulý týden.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					