Nový insolvenční zákon, který umožňuje od loňského roku řešit problémy podniků, výrazně posílil postavení zajištěných věřitelů, jimiž jsou většinou banky. Jejich nároky jsou uspokojovány přednostně a na financování provozu a mzdy zaměstnanců pak nezbývají peníze.
Změny v současných pravidlech připravila skupina expertů včetně soudců Nejvyššího soudu. "Jejich cílem je nastavit taková pravidla, aby insolvenční zákon ještě více než dosud umožňoval přežití podniku i jeho reorganizaci, jeho případné oddlužení, a nikoliv zánik a rozprodej," uvedl už dříve ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Novelu zákona by chtěl poslat ve zkráceném řízení do parlamentu tak, aby byla ještě v první půlce roku schválena.
Věřitelé nebudou mít podle návrhu během tříměsíčního moratoria, které chrání podnik v insolvenci před úpadkem, takové možnosti jednostranného započítávání některých pohledávek jako dosud. Firmy na sebe také nebudou muset podat při předlužení insolvenční návrh a kvůli úhradě pohledávek nebudou muset automaticky prodávat majetek. Nově by také insolvenční řízení u společností tvořící koncern mohl řešit jeden soudce a případně i jeden insolvenční správce.
Novela pamatuje také na obchodní partnery nebo banky, které podniku v krizi půjčí peníze. Podle předkládací zprávy k novele jim garantuje vyšší jistotu.
Většinu změn vláda schválila již v pondělí. V minulých dnech ještě jednala o nárocích zaměstnanců na mzdy.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					