V mnoha případech jsou firmy teď na polovině výroby z minulého roku, celkem tři ze čtyř podniků počítají v tomto roce s menším počtem zakázek. Tento trend bude minimálně ještě několik měsíců pokračovat, řekl ČTK prezident Hospodářské komory Petr Kužel.
I přes mírné zlepšení poptávky po zavedení takzvaného šrotovného v sousedních zemích lze předpokládat, že těžký rok čeká automobilový průmysl a jeho dodavatele, výrobu elektrických přístrojů, některé autodopravce a odvětví tradičně vystavená tlaku asijské konkurence jako sklářský průmysl a výrobu textilu, uvedl analytik Svazu průmyslu a dopravy Oldřich Körner. Naopak odvětví spojů a telekomunikací, výroba energie či farmaceutický průmysl zatím podle něj očekávají poměrné slušné výsledky.
Ztrátový výsledek hospodaření předpokládá v tomto roce 55 procent firem, zbytek počítá s tím, že jejich činnost bude letos zisková. "Tato čísla jsou velmi pesimistická a nevěstí nic dobrého pro český průmysl. Věřím, že situace v podnicích se ve druhé polovině roku alespoň částečně zlepší, a to i díky vládním protikrizovým opatřením, která by všechna měla vstoupit v platnost do konce prvního pololetí tohoto roku," podotkl Kužel.
"Firmy nyní nehrají tolik o zisk, ale o hotovost, jejíž přísun se zhoršuje vlivem nárůstu nezaplacených zakázek, tedy rostou pohledávky po splatnosti," míní místopředseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček. Průřezově lze podle něj očekávat pokles hospodářského výsledku vůči roku 2008 o více než třetinu.
Třetina firem již byla v důsledku krize nucena snížit počet zaměstnanců, každá desátá společnost se v nejbližší době chystá propouštět. Podle Kužela to jsou velmi znepokojivá čísla, která signalizují, že mnoho podniků skutečně nemá zakázky, nevyrábí a je proto nuceno zbavovat se pracovníků. Hlavními adepty na snižování zaměstnanosti obecně jsou podniky z oborů výroby a zpracování kovů, strojírenství a elektrotechniky, poznamenal analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek .
Na tři čtvrtiny firem omezují podle Kužela nové investice oproti předchozímu roku a téměř devět z deseti podniků nepřesvědčí vládou už schválené zrychlené odpisy k tomu, aby si nakoupily nový majetek z první či druhé odpisové skupiny v tomto roce. Omezení investic začalo být zřejmé již na podzim v souvislosti s dopady loňského výkyvu kurzu koruny na finanční situaci firem a s finanční krizí, kdy banky zpřísnily poskytování úvěrů, doplnil Körner. Podnikové investice se podle něj navíc ještě dále snížily po vypuknutí ekonomické recese. Lze prý očekávat, že celkový objem investic v ČR i přes dílčí protikrizová opatření na jejich podporu letos poklesne o několik procent.
Sobíšek v krátkém horizontu do budoucna předpokládá zmírnění poklesů výroby a tržeb v oborech souvisejících se spotřebou, zatímco u investičně zaměřených sektorů bude propad déletrvající. Z tohoto hlediska se podle něj zdá být struktura české ekonomiky, zaměřené na zpracovatelský průmysl a strojírenské obory, málo vyhovující.
Perspektivu českého automobilového průmyslu nevidí Sobíšek nijak černě díky příklonu spotřebitelů k menším úsporným vozům a moderním výrobním závodům. Hůře na tom zřejmě budou podniky ze všeobecného strojírenství, jimž současný přebytek výrobních kapacit v nejrůznějších oborech oddálí oživení poptávky. Slabší koruna by nicméně měla podnikům zpracovatelského průmyslu usnadnit získávání nových exportních zakázek.
Stavebnictví bude podle Sobíška omezením investic podniků teprve postiženo, i když jeho propad bude mírnější díky penězovodu od státu do infrastrukturních projektů. Maloobchod letos může počítat s víceméně stagnujícími tržbami, když bude výpadek poptávky domácích konzumentů nahrazen díky levnější koruně nákupy cizinců, uzavřel.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					