"Celý systém musí být založený na pravidlech. V tuto chvíli o jejich změně nemůže být řeč," uvedl Juncker s tím, že možnost diskuse o změně pravidel vylučují především výkyvy v ekonomice.
Juncker na nedávném summitu EU připustil debatu o změně klíčového kritéria pro přijetí eura, kterým je nutnost setrvat v tzv. režimu směnných kurzů ERM-2 po nejméně dva roky. Většina členských států však jakékoliv změny na vrcholné schůzce EU odmítla. Dnešní schůzka ministrů financí jejich postoje potvrdila s tím, že navrch získali odpůrci změny kritérií, které i někteří ekonomové kritizují pro jejich údajnou zastaralost.
Z členských států naposledy kritéria pro přijetí eura kritizovalo Maďarsko, které jen s obtížemi bojuje s následky finanční a hospodářské krize. Premiér Ferenc Gyurcsány se domnívá, že by jeho zemi přijetí eura v současnosti pomohlo. Kurz maďarského forintu se totiž v poslední době velmi rychle klesá a stává se pro maďarské hospodářství zátěží. Celá řada obyvatel má totiž půjčky či hypotéky v zahraničních měnách, především v euru, a v současnosti tak musí splácet čím dál více.
Ke změně případných kritérií by byl nicméně třeba souhlas všech zemí EU a pravděpodobnost takového činu byla od samého počátku dost malá. Nové členské státy, včetně ČR, na změnu některých procedur tlačily již v minulosti, ale neúspěšně.
Německá kancléřka Angela Merkelová se například nedávno nechala slyšet, že je možné zvažovat současnou minimálně dvouletou délku setrvání v ERM-2, avšak jinak změny ostatních kritérií - třeba maximální výše deficitu veřejných financí či inflace - nepodpořila. "Nemůžeme jednoduše změnit smlouvy," řekla.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					