Farmáři, kteří došli za zvuků kravích zvonců od bruselského nádraží Gare du Nord až k budově Rady EU, chtějí snížení kvót pro produkci mléka, aby jej na evropském trhu bylo méně. To by podle nich mělo vést ke zvýšení výkupních cen mléka. Ceny, které dostávají za mléko jeho producenti, se oproti minulému roku podle zemědělců propadly až o 30 procent.
EU se loni na podzim po složitých debatách dohodla, že kvóty na mléko budou zrušeny až v roce 2015. Do té doby se budou každý rok zvyšovat o jedno procento. Poté by měl ceny určovat trh. Unijní instituce se nyní v zásadě staví proti možnosti, že by EU mohla případně dohodnutá pravidla měnit.
Zemědělci dnes demonstrují vedle Belgie také v Německu a ve Francii.
Brusel už kvůli problematické situaci na trhu s mlékem přistoupil k určitým opatřením - třeba k podpoře vývozu mléčných výrobků do třetích zemí. Unie se také dohodla na spuštění nákupu másla a sušeného odstředěného mléka za předem dohodnuté ceny, a to do srpna.
Proti nízkým výkupním cenám mléka dlouhodobě protestují také čeští zemědělci. Tvrdí, že kvůli nim musejí vybíjet svá stáda krav. S cílem upozornit na problémy mléčného trhu jich naposledy v sobotu kolem padesátky vystoupilo na nejvyšší českou horu Sněžku, kde si mlékem připili.
Systém mléčných kvót byl v EU zaveden v roce 1984 kvůli omezení nadprodukce mléka, stabilizaci trhu, ustálení kolísavosti nákupních cen a garantování určité cenové hladiny mléka a mléčných výrobků. V České republice začal být systém mléčných kvót uplatňován v roce 2001.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
