Celkový objem úvěrů poskytnutých bankami nyní podle statistiky České národní banky dosahuje takřka 2,1 bilionu korun. Podíl úvěrů v selhání, tedy součet nestandardních, pochybných a ztrátových úvěrů na celkovém objemu byl v březnu 3,8 procenta, tedy asi 79 miliard korun. Loni v březnu to bylo 2,8 procenta.
Stav úvěrů se zhorší kvůli celkové ekonomické situaci. Česká ekonomika je v recesi, což potvrdila data za první čtvrtletí. Patria očekává v celém letošním roce pokles HDP v tuzemsku o 4,5 procenta a v roce 2010 růst o 0,8 procenta.
Na úvěry v selhání musejí banky vytvářet opravné položky, což jim snižuje zisk. Objem opravných položek ke konci loňského roku činil 46,6 miliardy korun, tedy 66 procent celkového objemu úvěrů v selhání.
Patria neměla obavy z insolvence bank. "Ukazatele kapitálové přiměřenosti a provozní zisky bank jsou na takové úrovni, že riziko insolvence je minimální. Zhoršení kvality úvěrových portfolií a vytváření opravných položek ovšem ovlivní valuaci finančních titulů," uvedla.
Podíl úvěrů v selhání na celkovém objemu úvěrů reaguje na změnu dynamiky HDP se zpožděním jeden a půl roku. Zpomalení růstu HDP o jeden procentní bod vede k růstu podílu úvěrů v selhání zhruba o 0,6 procentního bodu. Změna úrokových sazeb se projeví v podílu úvěrů v selhání s ročním zpožděním a změna inflace se zpožděním tří měsíců, doplnila Patria.
Uvedené odhady objemu úvěrů v selhání a opravných položek odpovídají základnímu scénáři vývoje. V případě ještě horšího vývoje by celkový objem úvěrů v selhání stoupl až o 177 miliard korun, tedy 4,7 procenta HDP; objem vytvořených opravných položek v bankách by se zvýšil na sto miliard korun.
Optimistický scénář naopak vede ke zvýšení úvěrů v selhání o 122 miliard korun respektive 3,3 procenta HDP a k objemu opravných položek 67 miliard korun.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
