Rychlejší a efektivnější budování silnic a železnic mají v programech ODS, ČSSD a KDU-ČSL. Zatímco ODS akcentuje čerpání peněz z Evropských fondů a projekty PPP, ČSSD navíc zmiňuje navýšení národního podílu na rozpočtu fondu dopravy. Sociální demokraté jdou do podrobností: chtějí například rozšířit dálnici D1 mezi Prahou a Brnem.
Společným heslem se stala také ekologie. ODS chce přispět k budování moderních logistických center, která umožní lepší využití železniční a vodní dopravy, ČSSD klade důraz na hromadnou dopravu. ČSSD chce zlepšit splavnost Labe výstavbou jezu u Děčína, což podporovali v uplynulém volebním období i ministři dopravy za ODS.
Co se týče mýtného, občanští demokraté hovoří obecně o zavedení spravedlivějšího systému, který umožní lépe regulovat dopravní toky podle dnů v týdnu. ČSSD chce systém rozšířit i na silnice první třídy a zvýšit mýtné sazby alespoň na úroveň Rakouska.
V železniční dopravě se mantrou stalo "další zkvalitňování". Cestu k němu si strany představují různě. ODS ji spatřuje především v konkurenci, sociální demokracie mluví o železnici jako o páteři veřejné dopravy.
Zásadní rozpory panují kolem privatizace. Zatímco koaliční vláda ODS připravovala prodej Českých aerolinií a Letiště Praha, ČSSD se k oběma akcím staví zdrženlivě. ČSSD připouští převod ČSA pouze do rukou strategického partnera, prodej letiště vylučuje zcela. Hovoří maximálně o pronájmu.
Zásadně proti privatizaci jsou komunisté, nesouhlasně se v nedávné minulosti vyjádřili i lidovci. Strana TOP 09 na internetu priority k dopravě nemá, jeden z jejích zástupců Miroslav Kalousek však jako ministr financí privatizaci obou firem připravoval.