Mýtné sazby se liší podle počtu náprav a emisních norem, které vozidla splňují. Jízda v pátek odpoledne vyjde draho především kamiony se čtyřmi a více nápravami a nízkou emisní normou. Ty nyní platí za kilometr nejvyšší sazbu 5,4 koruny, nově by to mělo být ještě o 2,7 koruny více. Například za cestu z Prahy do Brna zaplatí v pátek o 540 korun více.
Naopak v ostatní dny a hodiny se mýtné mírně sníží v rozmezí od 1,7 procenta do 1,9 procenta. Dvěstěkilometrová cesta Praha - Brno potom vyjde zmíněný kamion o 20 korun levněji než dnes. "Jde především o regulaci provozu, co se týče vozů nad 12 tun, příjmy státu z mýtného se zásadně nezmění," uvedl Hanzelka. To byla jedna z podmínek dopravců.
"Propočty ukazují, že by změny měly být pro dopravce z hlediska nákladů neutrální. Někdo zaplatí víc, někdo méně, ale nejde o velké peníze. Je to rozhodně lepší než úplný zákaz jízdy, ten by byl pro dopravce likvidační," potvrdil dohodu s ministerstvem mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Změny mýtných sazeb by měly vstoupit v platnost se začátkem února, kdy vyprší platnost dálničních známek pro malé nákladní vozy o hmotnosti 3,5 tuny až 12 tun. Ty se příští rok připojí ke kamionům nad 12 tun a budou nově platit mýtné, platnost jejich letošních známek však MD zkracovat nechce.
Hanzelka dnes potvrdil dřívější informace ČTK, že pro obě skupiny náklaďáků budou platit stejné sazby. Malé vozy však budou platit celkově méně, neboť mají méně náprav.