Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku průměrná hrubá měsíční mzda vzrostla meziročně o 5,2 procenta na 25.752 korun. Reálná mzda se zohledněním inflace vzrostla o 4,8 procenta. Důvodem relativně vysokého růstu bylo propouštění zaměstnanců s nižšími platy, pokles nemocnosti a vyplácení mimořádných odměn. Loni v prvním čtvrtletí byla průměrná mzda 22.321 korun.
Do mezd v prvním čtvrtletí podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška zřejmě promluvilo několik vzájemně protisměrných faktorů. Nízký růst byl podpořen politikou firem letos plošně nezvyšovat mzdy. K rychlejšímu růstu mezd naopak podle něj tlačilo propouštění zaměstnanců na začátku roku. "Jelikož se převážně jednalo o pracovníky v nižších mzdových kategoriích, průměrnou mzdu propouštění zvýšilo," uvedl.
Růst mezd přitom zpomaluje podle analytičky Raiffeisenbank Heleny Horské stále ještě vysoká nezaměstnanost a slabé oživení ekonomiky. "V průmyslu rostly mzdy v prvním čtvrtletí o něco pomaleji než ve čtvrtém čtvrtletí loni. Ve státní správě v důsledku Janotova balíčku došlo dokonce ke snížení finančních prostředků na platy státních úředníků o čtyři procenta," uvedla.
Odhadovat vývoj průměrné mzdy přitom podle analytika ČSOB Petra Dufka už pomalu ani není možné. "Průměrná mzda má jen velmi omezenou vypovídací schopnost a i nadále platí, že na ni přes dvě třetiny zaměstnanců ani nedosáhnou. Navíc její vývoj je silně ovlivněn klesající nemocností zaměstnanců a propouštěním pracovníků s nižšími mzdami. To se jednoznačně projevilo v loňském roce," uvedl.
Nejoptimističtěji odhaduje vývoj mezd analytik Komerční banky Jiří Škop, podle kterého v prvním čtvrtletí mzdy rostly nominálně o 4,2 procenta. Na slušný růst ukazují podle něj již zveřejněné mzdy v průmyslu. Například z březnových údajů o vývoji průmyslu vyplývá, že průměrná nominální mzda zaměstnanců v průmyslových podnicích meziročně vzrostla o 7,4 procenta a činila 24.972 korun.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
