Bezpečnost především

12.11.2002 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


"Nemáte čas chodit do banky? Tak tam nechoďte!" Tak takhle nějak vybízejí banky své klienty, aby využívali služeb internetového bankovnictví. Ale jak je to s jeho bezpečností? Co dělají banky pro to, aby peníze svých klientů ochránily?

Internetové bankovnictví je bankovní služba, která umožňuje komunikovat s bankou prostřednictvím kteréhokoliv počítače připojeného k internetu. Není potřeba žádný speciální software. Do banky můžete vstoupit prostřednictvím běžného prohlížeče, ve kterém si otevře příslušné webové stránky banky. Můžete tak být kdykoliv, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, v kontaktu se svou bankou, zjišťovat zůstatky na svém účtu, historii účtu, zadávat příkazy k úhradě, inkasu a využívat další služby nabízené bankou. Není důležité kde se právě nacházíte. Banka je vám k dispozici kdekoliv na světě. Stačí mít pouze přístup k internetu.

Přesto existuje hodně lidí, kteří výhody moderní komunikace odmítají a dávají raději přednost osobnímu kontaktu. Proč? Hlavním důvodem jsou obavy o bezpečnost prováděných operací. Dalším důvodem je také omezený přístup lidí k internetu či strach z počítačů. Další rozvoj internetového bankovnictví tedy bude záviset na zvyšování počítačové gramotnosti, možnosti levně se na internet připojit a především jeho bezpečnosti.

Jak je to tedy s bezpečností?

Tak tuto otázku si jistě klade každý z nás. Bezpečnost internetového bankovnictví je zcela zásadní podmínkou jeho fungování. Při komunikaci s bankou musí mít klient jistotu, že ochrana přenášených dat je maximální. 

Hlavním úkolem je spolehlivě identifikovat klienta. Každý klient má své vlastní uživatelské jméno a heslo. Tato ochrana je však pro většinu bankovních operací nedostatečná. Proti hackerům je slabá. Proto ji banky využívají jen pro přístup k málo důležitým informacím.

Pro větší bezpečnost využívají banky další možnosti identifikace klienta, jako jsou různé elektronické klíče či speciální kódy vygenerované tzv. PIN kalkulátorem či aplikací na mobilním telefonu. Tento kód je generován pro každou transakci zvlášť a je tedy vždy jedinečný. PIN kalkulátor po zadání PINu klienta zobrazí požadovanou kombinaci číslic. Tzv. mobilní klíč funguje v podstatě podobným způsobem. Výhodou mobilního klíče je především to, že klient nemusí mít u sebe žádné zařízení, které kód vygeneruje, stačí mu jen mobilní telefon.

Některé banky k zajištění větší bezpečnosti prováděných operací využívají navíc také autorizační certifikát a podpisový certifikát. Jedná se o speciální software, tedy soubory uložené na disketě, který umožňuje přístup k účtu a podepisuje transakce. Při vstupu na stránky klientského účtu zadá uživatel své přístupové jméno a heslo, systém navíc zkontroluje přítomnost a platnost odpovídajícího certifikátu v klientově počítači.

Klienti bank neustále volají po větší bezpečnosti prováděných operací. Zároveň jim však tato opatření často vadí. Uživatel totiž musí mít vždy, když chce na svůj účet vstoupit, kalkulátor či disketu s autorizačním certifikátem s sebou. Což může být v některých případech velmi omezující.

Bezpečnosti věnují všechny banky velkou pozornost a snaží se o tom přesvědčit také své klienty, absolutně zaručit to však nelze.
Bezpečnost vašich peněz závisí především na ochraně certifikátů, klíčů nebo hesel. Tyto důležité informace se nesmí dostat do cizích rukou. Pro zajištění vaší bezpečnosti tedy můžete učinit nevíce vy sami.

Autor článku

Renata Pražáková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ