Navýšení základního kapitálu o 2,5 miliardy korun schválila koncem května valná hromada ČSA s tím, že je možné akcionářům upsat nové akcie až do výše tří miliard korun. Nominální hodnota akcie je 5000 korun. Stát, který má nyní v aeroliniích 91,75 procenta, chce změnou firmě finančně pomoci.
Stát za nové akcie nebude platit aeroliniím další peníze, nýbrž jim odpustí loňskou půjčku od státního podniku Osinek v likvidaci, který pohledávku převedl na stát.
Pokud by musela letecká firma půjčku splatit, znamenalo by to pro ni zásadní finanční problémy. Kapitalizaci pohledávky nyní zkoumá Evropská komise pro podezření, že by mohlo jít o nedovolenou státní podporu.
Malým akcionářům se navýšením kapitálu ze strany státu zmenší podíly. Město Praha nyní vlastní v ČSA 2,94 procenta, nově bude mít kolem 1,5 procenta. Na udržení stávajícího podílu by muselo město zaplatit za nové akcie kolem 80 milionů korun, což rada města odmítla.
Česká pojišťovna drží 4,33 procenta, její podíl se podle údajů Hospodářských novin sníží na 2,26 procenta. Aby si pojišťovna udržela svůj stávající podíl, musela by na účet ČSA převést 119 milionů korun, napsaly nedávno HN. Právě ČP ještě v pátek váhala, zda se navýšení účastnit. Podíl Bratislavy je nyní zhruba jednoprocentní, sníží se na půl procenta.
ČSA se loni ocitly nad ekonomickou propastí a hrozilo jim ukončení provozu. Pomohla mimo jiné zmíněná půjčka od Osinku. Ztráta za loňský rok činila 3,7 miliardy korun.
sin jsa vju



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
