"Jak snížit náš deficit ze 3,8 procenta (hrubého domácího produktu) na úroveň pod třemi procenty, jak očekává Evropská unie, se musíme dohodnout nikoli s MMF, ale s EU. Musíme o tom vyjednávat s EU a to také uděláme," řekl Orbán na společné tiskové konferenci s Merkelovou.
Zástupci MMF a EU o víkendu předčasně ukončili prověrku plnění podmínek maďarského úvěrového programu, jejíž dokončení je pro Budapešť podmínkou uvolnění zbylých peněz z balíku v celkové sumě 25 miliard dolarů (493 miliard Kč). Ukázalo se, že věřitelé mají na způsob snižování rozpočtového deficitu jiný názor než nová vláda strany Fidesz a nelíbí se jim zejména návrh nové bankovní daně. Neshoda s MMF a EU v pondělí otřásla maďarskými finančními trhy, v dalších dnech se však situace uklidnila.
Orbán zdůraznil, že vláda rozhodně zajistí snížení letošního rozpočtového deficitu na dohodnutých 3,8 procenta HDP. "Ujistili jsme každého - investory i specialisty MMF - že Maďarsko nebude mít do konce tohoto roku deficit vyšší než 3,8 procenta. A tím naše smlouva s MMF končí. Od té chvíle už nemusíme jednat s MMF, ale s Evropskou unií," řekl Orbán. Orbán se předtím vyjádřil, že to, jak Maďarsko dosáhne letošního cíle, je výlučně jeho zodpovědností.
Podle dosavadní dohody má Maďarsko snížit deficit v příštím roce na 2,8 procenta HDP. Někteří maďarští činitelé tento cíl zpochybnili a místopředseda Fideszu Lajos Kósa dnes řekl, že MMF by měl být v této věci realistický.
Merkelová poznamenala, že Maďarsko musí respektovat rozpočtová pravidla EU o maximálně tříprocentním deficitu, i když není členem eurozóny. "Myslím si, že Maďarsko v posledních několika letech podniklo velmi energické kroky ke splnění požadavků na snížení deficitu," řekla.
Rozpočtový deficit Maďarska bude letos nižší než schodek Německa a velké většiny ostatních zemí EU. Samo Německo plánuje snížit deficit pod tři procenta až v roce 2012.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
